W pełni polska strona poświęcona w całości jednemu z największych zespołów w dziejach muzyki pop |
BOOTLEGI |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Jeśli chcesz dowiedzieć się czegoś o interesującym Cię bootlegu, kliknij na jego okładce lub tytule. Zanim zaczniecie lekturę tego działu, winien jestem mniej zorientowanym osobom chociaż krótki zarys definicji bootlegu. Co to takiego jest? Najprościej wyjaśnić to terminem "płyta legalna inaczej", czyli po prostu stworzona przez fanów składanka nagrań, najczęściej zupełnie przypadkowych, które łączy to, że wykonuje je jeden artysta (na ogół). Bootlegi mogą zawierać niewydane nagrania, nieautoryzowane koncerty, wersje demo, interesujące wywiady, rzadkie wideoklipy czy programy telewizyjne. Należy jednak wyraźnie zaznaczyć, że bootlegi są tworzone bez jakiegokolwiek udziału artystów i w związku z tym nie dostają oni ani grosza z tytułu dystrybucji takich płyt. Poprawne zatem jest określenie "płyty pirackie". W przypadku ABBY rynek bootlegów jest wręcz zatrważająco wielki. Dział ten nie ma na celu zebrać wszystkich informacji o wszystkich bootlegach, ponieważ jest to właściwie niewykonalne - płyt tych naprawdę jest za trzęsienie i każdy, kto ma w sobie coś z filozofa i lubi "gdybać", może sam sobie stworzyć jedną. Nie mają też większego sensu próby wyszczególniania tu wszystkich tego typu płyt, bo nagrania na nich zawarte bardzo często się powtarzają, co z pewnością zauważycie czytając poniższe opisy. Zdecydowałem się więc wymienić jedynie najczęściej przewijające się na forach, stronach i blogach tytuły. Ponieważ płyty te są niedostępne w legalnym obrocie, przy żadnej z nich nie ma nazwiska twórcy ani daty wydania. Orientacyjna data widnieje w opisie takich bootlegów, jak np. "Opus 10", ale tu wynika to z faktu zawartych na danej płycie, niedostępnych wcześniej, nagrań. Znajdą się również takie bootlegi, wokół których z takich, czy innych powodów narosły wszelkiego rodzaju mity i legendy. Czego złego czy dobrego by o nich nie powiedzieć, wszystkie te płyty łączy jedno: są tworzone z miłości do jednego z największych zespołów w dziejach muzyki pop. Uwaga! Wzorem wielu innych stron poświęconych ABBIE w tym miejscu mogłyby się znaleźć linki do miejsc, z których można pobrać bootlegi. Właściciele większości tego typu stron decydują się na taki krok by ukrócić szczególnie nieuczciwy proceder sprzedawania bootlegów i zarabiania na tym niemałych pieniędzy. Uprzedzam jednak z góry - na mojej stronie nigdy nie będzie żadnych bezpośrednich linków, pod którymi znajdziesz bootlegi i to nie dlatego, że chcę pozwolić komuś na łatwy zarobek i tym samym na krzywdzenie zespołu. Po prostu ani teraz, ani nigdy moja strona nie będzie rozpowszechniała żadnych nagrań, w jakiejkolwiek postaci. Dlatego też poniższa podstrona ma charakter wyłącznie informacyjny! BOOTLEGI QUAVER RECORDS Quaver Records to mała firma, której siedziba znajduje się najprawdopodobniej (według profilu na Facebooku) w Buenos Aires. Firma specjalizuje się w produkowaniu płyt poświęconych w całości zapomnianym nagraniom szwedzkich artystów (oprócz Agnethy, Fridy i Gemini również Marie Fredriksson) oraz wznawianiem albumów bardzo trudno dostępnych lub od dawna już niedostępnych w sprzedaży. Wszystko to wygląda i brzmi oczywiście pięknie, niestety jednak całe to przedsięwzięcie od samego początku nie ma nic (lub bardzo niewiele) wspólnego z przestrzeganiem prawa. Płyty oferowane przez firmę produkowane są bezpośrednio na zamówienie klienta, z wykorzystaniem najlepszych dostępnych źródeł. W praktyce oznacza to, że wszystkie utwory, których dotąd nie wydano na CD, a które dostępne były jedynie na nośnikach winylowych, zgrano z tych właśnie płyt. Nie wiadomo, czy tak pozyskane nagrania przechodzą potem jakąkolwiek dalszą obróbkę w celu pozbycia się szumów i trzasków. Firma oferuje swoje produkty w cenie 17 euro, plus oczywiście koszty przesyłki (około 10 euro). Co szczególnie istotne, płyty te cieszą się dość sporą popularnością (co widać po profilu na Facebooku). Z punktu widzenia dochodu dla artystów i przestrzegania prawa, proceder uskuteczniany przez Quaver jest niedopuszczalny, jednak niestety w pewnym sensie nie tylko zrozumiały, ile wręcz akceptowalny społecznie - niemal wszystkie zawarte na tych albumach nagrania w przeszłości w takiej czy innej formie były dostępne na rynku, a największe wytwórnie płytowe najwyraźniej nie są zainteresowane oficjalnym ich wznowieniem.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
©2006-2023 Mateusz Węgrzyn |