Band Photo

W pełni polska strona poświęcona w całości jednemu z największych zespołów w dziejach muzyki pop

ABBA

SERWIS
Strona główna
Jak korzystać ze strony?
Mapa strony
ZESPÓŁ ABBA
Historia
Członkowie
Albumy
Single
Składanki
Wideografia
Teledyski
Bootlegi
Książki
Utwory nieopublikowane
Tytuły robocze
Teksty piosenek
Kalendarium
ABBA na listach przebojów
Najbardziej znane covery
Karaoke
TRASY KONCERTOWE
Wprowadzenie
Trasa 1970/1971
Trasa 1973
Trasa 1974/1975
Trasa 1975
"ABBA w Studio 2" 1976
Trasa 1977
"ABBA In Japan" 1978
Music For UNICEF 1979
Trasa 1979 i 1980
"Dick Cavett Meets ABBA" 1981
"RODZINA" ABBY
Współpracownicy
Artyści związani
PONADTO NA STRONIE
Artykuły
Poradnik dla fana
Muzyczne inspiracje
INFORMACJE / INFO
Prawa autorskie / Copyright
Wspomóż serwis / Donate
Kontakt / Contact
Linki / Links

ABBATrzeci album zespołu, zatytułowany po prostu "ABBA", ukazał się 21 kwietnia 1975 roku. Płyta powstawała w trudnym okresie, bowiem po ogromnym sukcesie piosenki "Waterloo" zaczynało się zanosić, że ABBA pozostanie eurowizyjną gwiazdką jednego przeboju. Zespół bardzo ciężko pracował, chcąc jak najszybciej pozbyć się niechlubnego "znaczka". Niestety, publiczności nie spodobały się nowe utwory. "So Long", wydane na singlu z "I've Been Waiting For You" oraz "I Do, I Do, I Do, I Do, I Do" wraz z "Rock Me" balansowały na pograniczach drugich i trzecich dziesiątek list przebojów w Wielkiej Brytanii, choć w Szwecji i RFN zespół dawał koncerty dla pełnych sal. Kompletną klapą okazała się też próba ponownego wylansowania piosenki "Ring Ring" (przygotowanej w nowej wersji, nieco przypominającej "Waterloo"), choć w tym wypadku bardziej chyba zawiniła współpracująca z grupą wytwórnia Epic, najwyraźniej przekonana, że nie ma sensu poświęcać szczególnie wiele uwagi eurowizyjnemu zwycięzcy, który przecież zgodnie z tradycją zniknie z rynku szybciej niż się pojawił. Niemniej jednak chłodno przyjęte w Wielkiej Brytanii "I Do, I Do, I Do, I Do, I Do" (które dostąpiło w prasie miana utworu boleśnie słabego) wsparte jednym z pierwszych wideoklipów zespołu zdołało zdobyć szczyty list przebojów w Australii. Niedługo potem tak samo stało się z singlem "Mamma Mia", choć co ciekawe, pierwotnie w ogóle nie planowano wydawać tej kompozycji na małej płycie! O dalszych losach zespołu ostatecznie przesądziła piosenka "S.O.S.", która wydana na singlu dotarła do szóstego miejsca list brytyjskich i zdobyła uznanie wielu poważanych gwiazd świata muzyki, by wymienić Johna Lennona (który uznał tę piosenkę za najlepszy utwór muzyki pop) oraz Pete'a Townshenda. "S.O.S." i "Mamma Mia" stały się również znaczącymi przebojami ABBY w USA i w tamtym czasie były tam dwiema najbardziej znanymi piosenkami szwedzkiej grupy. Sam album, zawierający wszystkie wymienione wcześniej kompozycje (za wyjątkiem nowej wersji "Ring Ring") stanowił pierwszy krok w kierunku skrystalizowania typowego brzmienia ABBY. Po raz pierwszy w zdecydowanej większości piosenek główne role wokalne przejęły Agnetha i Frida, zaś Björn i Benny przewidzieli dla siebie tylko trzy kompozycje, kolejno: "Man In The Middle", "Rock Me" (kolejny przebój w Australii), obie w wykonaniu Björna, oraz żartobliwe, w całości instrumentalne "Intermezzo No.1" w wykonaniu Benny'ego, stanowiące bardzo udane połączenie muzyki rozrywkowej i poważnej. "Intermezzo No.1" jest jednocześnie pierwszym z dwóch wyłącznie instrumentalnych utworów w dorobku grupy.

Po raz pierwszy album ukazał się na CD w Japonii w 1986 roku. Tamtejsza edycja zawierała piosenkę "S.O.S." jako pierwszą oraz alternatywną wersję "Man In The Middle", pozbawioną vocodera i nie wznowioną na żadnym późniejszym wydaniu albumu (z wyjątkiem japońskiej reedycji w roku 1992). Następnie album wydano w RFN w 1987 roku (Polydor), razem z pięcioma dodatkowymi piosenkami z albumów "Ring Ring" i "Waterloo" (oba jeszcze wtedy nie były wydane na CD). W rodzimej Szwecji album ukazał się na CD nakładem Polar w roku 1988. Podobnie jak w przypadku płyt "Ring Ring" oraz "Waterloo", również ta była tzw. budżetowym wydaniem, bez odrestaurowanego dźwięku i z okładką będącą prostym skanem tej z wersji winylowej (numeracja stron i utworów zamaskowana czerwonymi prostokątami). Album został pięciokrotnie wznowiony w odremasterowanej formie: w latach 1997 (Polydor; 7 nagrań dodatkowych), 2001 (Polar/Universal), 2005/2006 (Polar/Universal; boxset "The Complete Studio Recordings"), 2008 (boxset "The Albums") oraz 2012 (Polar/Universal; wersja Deluxe). Remasteringiem pierwszych dwóch wydań zajął się Michael B. Tretow we współpracy z Jonem Astleyem, zaś wydań 2005/2006 i 2008 Henrik Jonsson i Johan Funemyr. Z kolei za wydanie Deluxe odpowiedzialny był Erik Broheden. Do dziś jednak powszechnie uważa się, że najlepszą jakością dźwięku charakteryzuje się niepoddane remasteringowi wydanie z roku 1988. Z kolei miano najgorszej edycji nosi wersja z roku 2005/2006, krytykowana przede wszystkim za bardzo kiepską dynamikę dźwięku (zbyt dużą kompresję, a tym samym bardzo dużą głośność całości).

Lista utworów:

  1. Mamma Mia (Benny Andersson, Stig Anderson, Björn Ulvaeus)
  2. Hey, Hey Helen
  3. Tropical Loveland (Benny Andersson, Stig Anderson, Björn Ulvaeus)
  4. S.O.S (Benny Andersson, Stig Anderson, Björn Ulvaeus)
  5. Man In The Middle
  6. Bang-A-Boomerang (Benny Andersson, Stig Anderson, Björn Ulvaeus)
  7. I Do, I Do, I Do, I Do, I Do (Benny Andersson, Stig Anderson, Björn Ulvaeus)
  8. Rock Me
  9. Intermezzo No.1
  10. I've Been Waiting For You (Benny Andersson, Stig Anderson, Björn Ulvaeus)
  11. So Long

Utwory dodatkowe na reedycjach z 1987 i 1997 roku:

  1. Waterloo (Benny Andersson, Stig Anderson, Björn Ulvaeus)
  2. Hasta Mañana (Benny Andersson, Stig Anderson, Björn Ulvaeus)
  3. Honey, Honey (Benny Andersson, Stig Anderson, Björn Ulvaeus)
  4. Ring Ring (Benny Andersson, Stig Anderson, Björn Ulvaeus)
  5. Nina, Pretty Ballerina (Benny Andersson, Björn Ulvaeus)

Ponadto na reedycji z roku 1997:

  1. Crazy World
  2. Medley: Pick A Bale Of Cotton/On Top Of Old Smokey/Midnight Special (Trad. aranż. Benny Andersson, Björn Ulvaeus)

Utwory dodatkowe na reedycji z 2001 roku:

  1. Crazy World
  2. Medley: Pick A Bale Of Cotton/On Top Of Old Smokey/Midnight Special (Trad. aranż. Benny Andersson, Björn Ulvaeus)

Utwory dodatkowe na reedycji z 2005 roku ("The Complete Studio Recordings"):

  1. Crazy World
  2. Medley: Pick A Bale Of Cotton/On Top Of Old Smokey/Midnight Special (Trad. aranż. Benny Andersson, Björn Ulvaeus)
  3. Mamma Mia (wersja hiszpańska)(Benny Andersson, Stig Anderson, Björn Ulvaeus, Buddy McCluskey, Mary McCluskey)

Single:

  1. So Long/I've Been Waiting For You (Listopad 1974)
  2. I've Been Waiting For You/King Kong Song (Listopad 1974) (tylko Australia)
  3. I Do, I Do, I Do, I Do, I Do/Rock Me (Kwiecień 1975)
  4. S.O.S/Man In The Middle (Czerwiec 1975)
  5. Mamma Mia/Intermezzo No. 1 (Sierpień 1975)
  6. Bang-A-Boomerang/Intermezzo No. 1 (1975) (tylko Francja)
  7. Rock Me (1976) (Australia, Nowa Zelandia i Jugosławia)

Wszystkie utwory napisali Benny Andersson i Björn Ulvaeus, chyba że podano inaczej.

Personel:

  • Benny Andersson – syntezator, pianino, instrumenty klawiszowe, wokal, klawinet, akordeon
  • Agnetha Fältskog – wokal
  • Anni-Frid Lyngstad – wokal
  • Björn Ulvaeus – gitary, wokal

Dodatkowi muzycy:

  • Ulf Andersson – saksofon altowy, saksofon tenorowy
  • Ola Brunkert – perkusja
  • Bruno Glenmark – trąbka
  • Rutger Gunnarsson – gitara basowa
  • Roger Palm – perkusja
  • Janne Schaffer – gitara
  • Finn Sjoberg – gitara
  • Björn Utvous – gitara
  • Mike Watson – gitara basowa
  • Lasse Wellander – gitara

Produkcja:

  • Benny Andersson; Björn Ulvaeus – produkcja
  • Michael B. Tretow – inżynier dźwieku
  • Benny Andersson; Björn Ulvaeus – aranżacja
  • Björn J:son Lindh; Sven-Olof Walldoff – aranżacja smyczków
  • Björn J:son Lindh – aranżacja trąbek
  • Ola Lager – fotografia
  • Sten-Åke Magnusson – projekt albumu
  • Jon Astley; Tim Young; Michael B. Tretow – remastering dla reedycji 1997
  • Jon Astley; Michael B. Tretow – remastering dla reedycji 2001
  • Henrik Jonsson – remastering dla "The Complete Studio Recordings"

Piosenki niewłączone do albumu:

  • "Baby" – zarejestrowana 18 października 1974 roku w Glen Studio. Słowa tej piosenki zostały później ponownie napisane i nagrano je jako "Rock Me" (na albumie). "Baby" została pierwszy raz wydana na CD w 1994, jako część "ABBA Undeleted", zawartej na składance "Thank You For The Music"
  • "Crazy World" – nagrana 16 października 1974 w Glen Studio podczas sesji do albumu. Piosenka pozostała nie wydana aż do rozpoczęcia sesji nad albumem "Arrival". Wtedy dopracowano ją i wydano jako stronę B singla "Money, Money, Money" w listopadzie 1976 roku. Piosenka po raz pierwszy pojawiła się na CD w roku 1994 jako jeden z utworów na składance "Thank You For The Music", a potem jako bonus na reedycji albumu "ABBA".
  • "Here Comes Rubie Jamie" – nagrana 16 sierpnia 1974 w Glen Studio jest jedną z rzadkich okazji, by usłyszeć Benny'ego Anderssona jako głównego wokalistę. Pierwszy raz pojawiła się na CD jako część "ABBA Undeleted" zawartej na 4 płytowej składance "Thank You For The Music" w 1994 roku.
  • "Medley: Pick a Bale of Cotton/On Top of Old Smokey/Midnight Special" – nagrana 6 maja 1975 roku w Glen Studio. Jest jedyną wydaną piosenką w repertuarze grupy nie napisaną przez jej członków. Pierwszy raz pojawiła się na płycie w 1975 roku jako jedna z piosenek na niemieckim albumie charytatywnym "Stars Im Zeichen Eines Guten Sterns". W 1978 roku została zremiksowana i wydana jako strona B singla "Summer Night City". Pierwszy raz pojawiła się na CD w roku 1994 jako jeden z utworów składanki "Thank You For The Music" (wersja oryginalna), później jako bonus na wznowieniu albumu "ABBA" (wersja z singla z 1978 roku).
  • "Rikky Rock'N'Roller" – nagrana 15 sierpnia 1975 roku w Glen Studio, pierwszy raz pojawiła się na CD w roku 1994 jako część "ABBA Undeleted".

19972001Deluxe
Reedycja CD, 1997Reedycja CD, 2001Edycja Deluxe, 2012