Band Photo

W pełni polska strona poświęcona w całości jednemu z największych zespołów w dziejach muzyki pop

UTWORY NIEOPUBLIKOWANE

SERWIS
Strona główna
Jak korzystać ze strony?
Mapa strony
ZESPÓŁ ABBA
Historia
Członkowie
Albumy
Single
Składanki
Wideografia
Teledyski
Bootlegi
Książki
Utwory nieopublikowane
Tytuły robocze
Teksty piosenek
Kalendarium
ABBA na listach przebojów
Najbardziej znane covery
Karaoke
TRASY KONCERTOWE
Wprowadzenie
Trasa 1970/1971
Trasa 1973
Trasa 1974/1975
Trasa 1975
"ABBA w Studio 2" 1976
Trasa 1977
"ABBA In Japan" 1978
Music For UNICEF 1979
Trasa 1979 i 1980
"Dick Cavett Meets ABBA" 1981
"RODZINA" ABBY
Współpracownicy
Artyści związani
PONADTO NA STRONIE
Artykuły
Poradnik dla fana
Muzyczne inspiracje
INFORMACJE / INFO
Prawa autorskie / Copyright
Wspomóż serwis / Donate
Kontakt / Contact
Linki / Links

Poniżej znajduje się lista piosenek, które zostały napisane z myślą o ABBIE, a które z różnych powodów pozostały niewydane w latach aktywności grupy (1972-1983). Niektóre z utworów zostały później wydane w całości lub jako część "ABBA Undeleted" (pierwszy raz na składance "Thank You For The Music" z 1994 roku), a część piosenek ujrzała światło dzienne jako fragmenty solowych dzieł członków zespołu.


Björn & Benny, Agnetha & Anni-Frid

1972

- En hälsning till våra parkarrangörer – nagranie promujące "Summer Folkpark Tour 1973". Składa się z kilku słów i fragmentów "People Need Love" (ABBA), "Man Vill Ju Leva Litte Dessemellan" (solowa piosenka Fridy) i "Så Glad Som Dina Ögon" (solowe nagranie Agnethy). Obecnie nagranie to jest dostępne na albumie "Ring Ring" w wersji Deluxe.

- Den Stora Kärleken

- Santa Rosa (live) – wykonane przez zespół na "Yamaha World Popular Song Festival" w Tokio, 18 listopada 1972 roku. W odróżnieniu od dobrze znanej wersji, którą śpiewają tylko panowie (dostępna na wznowieniach "Ring Ring" oraz w boxsecie "Thank You For The Music") to nagranie zostało zaaranżowane już na cztery głosy. Wprowadzono też kosmetyczne zmiany w tekście utworu. Szkoda, że najprawdopodobniej nie zdecydowano się na ponowne nagranie tej kompozycji w takiej formie, bo brzmi ona nieco lepiej i "żywiej" od ogólnie dostępnej wersji.

ABBA

1973

- Ring Ring (Instrumental) – instrumentalna wersja piosenki, używana jako playback w występach telewizyjnych.

1974

- Rikky Rock’N’Roller – piosenka nagrana w trakcie sesji do trzeciego albumu ABBY w 1974 roku, wówczas nieukończona. Szwedzka gwiazda rocka, Jerry Williams nagrał i wydał ją jako singla, po tym, jak ABBA zdecydowała, że jej wersja nie nadaje się do wydania. Obszerny fragment tej piosenki ujrzał światło dzienne w roku 1994 na składance "Thank You For The Music".

- Here Comes Rubie Jamie – roboczy tytuł piosenki nagranej w 1974 roku, znanej również jako "Terra Del Fuego". Swego rodzaju ewenement w repertuarze zespołu, ponieważ jest jedynym studyjnym nagraniem, w którym śpiewają wszyscy czterej członkowie, przy czym każdy wykonuje solo swój fragment. Krótki urywek utworu został wydany jako demo na składance "Thank You For The Music", ale możemy w nim usłyszeć tylko Benny’ego i Fridę. Powodem tego stanu rzeczy była chęć uniknięcia prezentacji refrenu, z którego Björn i Benny nie byli zadowoleni. Również z tego powodu piosenka występuje pod innym tytułem niż oryginalnie.

- Baby – wczesna wersja "Rock Me", nagrana w 1974 roku, z Agnethą w roli głównej. Krótki fragment znajduje się na składance "Thank You For The Music".

- Radio 1 Jingle – krótkie nagranie stworzone na potrzeby Radia BBC. W rzeczywistości jest to ponownie nagrany fragment piosenki "Waterloo" z nowymi słowami. Niestety niewiele wiadomo na temat tego raczej dziwnego nagrania - nie podano ani dokładnej daty jego zarejestrowania, ani nazwiska jego pomysłodawcy. Nagranie po raz pierwszy pojawiło się w sieci w roku 2015 i było sporym zaskoczeniem nawet dla najbardziej obeznanych w temacie fanów ABBY. Nagrania można posłuchać na bootlegu Rudolfa Ondricha "Rarities", gdzie występuje pod tytułem "BBC Radio 1 Jingle".

1975

- To Live With You – próba nagrania piosenki "Lycka" (z debiutanckiego albumu panów B.) w języku angielskim. Nie jest do końca jasne w jakim celu powrócono do tak starej kompozycji. Podobno była brana pod uwagę jako nowy utwór ABBY. Angielski tekst utworu pomógł stworzyć Ernie Sheldon. Ukończone nagranie demo odłożono do archiwum, ukazało się dopiero na odświeżonej i znacząco poszerzonej edycji CD albumu "Lycka" w roku 2006. Angielska wersja piosenki wyraźnie odróżnia się od obu wydanych wcześniej wersji szwedzkich (jest bardziej kameralna, z aranżacją na fortepian). Oryginalne szwedzkie wersje dostępne są na wszystkich wydaniach albumu "Lycka" Björna i Benny'ego oraz na debiutanckim albumie Fridy, zatytułowanym po prostu "Frida".

- Dancing Queen (wczesna wersja) – wersja demo z dodatkową zwrotką. Można ją usłyszeć w dokumencie "The Winner Takes It All". Wersy te pojawiają się również w hiszpańskiej wersji utworu. Treść dodatkowej zwrotki: "Baby, baby, you're out of sight/Hey, you're looking alright tonight/When you come to the party/Listen to the guys/They've got the look in their eyes". Później piosenka przechodzi w znany już fragment, zaczynający się od słów: "You're a teaser, you turn them on".

- I Do, I Do, I Do, I Do, I Do (wczesna wersja) – demo z dodatkową zwrotką.

- Tango – wczesna wersja piosenki "Fernando" ze szwedzkimi słowami. Jej fragment znajduje się na składance "Thank You For The Music".

- SOS (szwedzka wersja) – ta wersja piosenki została nagrana tylko przez Agnethę i wydana jako pierwszy singiel z jej kolejnego albumu "Elva Kvinnor I Ett Hus". Nigdy nie wydano jej na żadnym albumie ABBY (z wyjątkiem składanki "På Svenska"), ale podkład do obu wersji jest niemal dokładnie taki sam.

- Rock'n'Roll – występuje także pod tytułami "I Want You" i "Olle Olle". W toku dalszych prac pojawił się również tytuł "High On Your Love", jednak utworu tego (lub utworów) nie wykorzystano przez dłuższy czas w żadnej formie. Do pewnych fragmentów powrócono podczas prac nad "The Album" i "Voulez-Vous" i wykorzystano je w utworach "Hole In Your Soul" oraz "Does Your Mother Know".

- Mamma Mia (wersja instrumentalna) – utwór ten powstał z zamiarem wykorzystywania go jako playback w programach telewizyjnych. Oficjalnie niedostępny na żadnym albumie ani DVD, można jednak znaleźć go na kilku bootlegach. Jeśli chcesz usłyszeć go w możliwie najlepszej jakości, rozejrzyj się za "Rarities" Rudolfa Ondricha.

1976

- When I Kissed The Teacher (wczesna wersja) – wersja wideo piosenki, przygotowana dla szwedzkiego programu "ABBA Dabba Doo". Na potrzeby albumu ponownie zremiksowana.

- Funky Feet – piosenka nagrana w trakcie sesji do albumu "Arrival", odrzucona w związku ze zbyt dużym podobieństwem do "Dancing Queen". Później została nagrana przez szwedzki duet Svenne & Lotta, australijską grupę The Studs, Alcazar i szwedzki zespół wykonujący piosenki ABBY – Arrival.

- National Song – krótka piosenka nagrana na potrzeby australijskich spotów telewizyjnych produktów National. Jest ponownie nagraną piosenką "Fernando" z nowymi słowami, zachwalającymi produkty firmy. Wykorzystano oryginalny, dobrze znany podkład instrumentalny.

- Monsieur, Monsieur – tytuł wczesnej wersji piosenki "My Love, My Life".

- Memory Lane – trzecia wersja kompozycji, która potem przerodziła się w "Why Did It Have To Be Me" i "Happy Hawaii". Prawdopodobnie istnieje nagranie studyjne.

- Gypsy Girl – tytuł, pod którym pierwotnie występowała piosenka "Money, Money, Money". Utwór nagrano jako demo, jednak później powrócono do tytułu "Money, Money, Money".

1977

- I Am An A – piosenka skomponowana na potrzeby trasy koncertowej w roku 1977. Kolejne zwrotki w żartobliwy sposób opisują każdego z członków zespołu (po kolei A, B, B, A). Piosenka nigdy nie została nagrana w studiu, ale fragmenty jej refrenu zostały później ponownie wykorzystane w kompozycji "Free As A Bumble Bee" (patrz niżej), i jako że ta piosenka nigdy nie wyszła poza wersję demo, po latach fragmenty te wykorzystano po raz kolejny, tym razem w refrenie przebojowego singla "I Know Him So Well", pochodzącego z musicalu "Chess". Przenoszenie wybranych fragmentów i wykorzystywanie nieukończonych kompozycji było regułą w twórczości Björna i Benny'ego.

- Get On The Carousel – inna piosenka napisana na potrzeby trasy koncertowej z 1977 roku, jako część mini-musicalu "The Girl With The Golden Hair". Utwór został później uznany za zbyt słaby, by dalej nad nim pracować, ale niektóre fragmenty refrenu można usłyszeć w melodii "Hole In Your Soul" (od słów "the songs you sing are too romantic"). Piosenka w wykonaniu koncertowym pojawia się w "ABBA: The Movie". Nagranie studyjne prawdopodobnie nie istnieje w żadnej formie.

- Scaramouche – instrumentalne demo nagrane w 1977 roku, zainspirowane "Bohemian Rhapsody" grupy Queen. Niektóre fragmenty tego utworu zostały później wykorzystane w piosence "Merano" z musicalu "Chess". Fragment tej kompozycji rozpoczyna "ABBA Undeleted".

- Billy Boy – wczesna wersja "Take A Chance On Me". Jej urywek został wykorzystany w "ABBA Undeleted".

- Love For Me Is Love Forever – znane również jako "Yippee Yay", "Big John" i "Joanne". Jest to wczesna wersja piosenki "Move On".

- I Believe In You – utwór zarejestrowany 19 lipca 1977 roku, jak dotąd nie wydany w żadnej formie, nie pojawił się też na żadnym bootlegu. Trudno cokolwiek o nim powiedzieć, ale większość źródeł podaje, że jest on kolejną piosenką, którą ostatecznie odłożono do archiwum. Najprawdopodobniej kompozycji nie wykorzystano potem w żaden sposób (nie użyto żadnego z jej fragmentów w innej piosence).

- The Name Of The Game (wersja alternatywna) – kompletne demo utworu, odróżniające się od oficjalnej wersji nieco inną ścieżką wokalną i kosmetycznymi zmianami w aranżacji. Piosenka w tej wersji po raz pierwszy pojawiła się na bootlegu "If It Wasn't For The Music", jednak osoba przygotowująca tę płytę najprawdopodobniej zapomniała prawidłowo ustawić prędkość przesuwu taśmy. Poprawiona wersja znajduje się na bootlegu "Rarities" Rudolfa Ondricha.

1978

- Free As A Bumble Bee – znane również jako "Svantes Inferno". Nagranie demo z roku 1978, zaśpiewane przez Björna i Benny’ego. Po raz pierwszy pojawiła się w roku 1994, jako część "ABBA Undeleted", zawartego na składankowym albumie Thank You For The Music. Fragment refrenu został później użyty w piosence "I Know Him So Well" z musicalu "Chess".

- Mountain Top/Dr. Claus Von Hamlet nos. 1, 2 i 3 – kilka nagrań demo z roku 1978. Kompozycja przeszła w trakcie sesji wiele zmian, kilkakrotnie zmieniano też tytuł. Część zatytułowana "Mountain Top" zawiera tekst i została zaśpiewana przez Björna. Część pierwsza pozostała instrumentalna, ale w toku późniejszych prac nad nią powstała część druga z tekstem zaśpiewanym przez Agnethę i Fridę. Fragmenty kompozycji zostały później ponownie użyte w innym nagraniu demo, "Burning My Bridges" z roku 1980, ale ostatecznie żadna z części utworu nie została w całości wydana, aż do roku 1987, w którym Benny wydał swój solowy album "Klinga Mina Klockor". Instrumentalna część utworu została na nim nagrana pod tytułem "Lottis Schottis". Fragmenty obu części w wykonaniu ABBY poprzedzają w "ABBA Undeleted" utwór "Free As A Bumble Bee".

- Summer Night City (wczesne wersje) – według słów dźwiękowca zespołu, Michaela B. Tretowa, istnieje ponad 30 różnych miksów tego utworu. Wiele z nich zupełnie różni się od dwóch wersji, które są znane dzisiaj. Oryginalnie piosenkę wydano jako singiel w roku 1978, jednak później na potrzeby składanki "Thank You For The Music" z archiwów odkurzono alternatywną wersję tej piosenki, rozpoczynającą się krótkim wstępem, wykonanym na instrumentach smyczkowych. Poszerzona wersja piosenki pojawiła się ponownie na wydaniu deluxe albumu "Voulez-Vous" a także jako jeden z utworów na "The Complete Studio Recordings".

- Just A Notion – demo z roku 1978. Jego krótki fragment został wydany jako część "ABBA Undeleted". Pełna wersja została nagrana przez cover band Arrival przy pomocy basisty ABBY, Rutgera Gunnarssona. Utwór zamieszczono na pierwszym albumie tej grupy, "First Flight" z 1999 roku. Cover zawiera oryginalny tekst w całości. Biograf ABBY Carl Magnus Palm w jednej ze swych książek poświęconych grupie wspomina, że fragment utworu, który pojawia się w "ABBA Undeleted" jest tak naprawdę drugą zwrotką oryginalnej kompozycji. Pełna wersja piosenki w wykonaniu ABBY miała pojawić się na rozszerzonej edycji albumu "Voulez-Vous" z 2010 roku, ale z niewiadomych powodów pomysł ostatecznie zarzucono.

- Crying Over You – kolejne demo z wokalem Björna. Jego fragment możemy usłyszeć w "ABBA Undeleted". Piosenka jest pierwszym w historii nagraniem ABBY, w którym wykorzystano przygotowaną wcześniej pętlę perkusyjną. Według Michaela B. Tretowa, kilka fragmentów perkusyjnych wzięto z innego utworu, a potem sklejono je razem, tworząc taśmę z pętlą o około 15-metrowej długości. Podobno taśma była przytrzymywana w studiu przez statywy od mikrofonów, a nawet krzesła! Nagranie zostało przerwane, kiedy ktoś z zewnątrz otworzył drzwi, przerywając tym samym taśmę z perkusją.

- If It Wasn’t For The Nights (wczesna wersja) – zaprezentowana po raz pierwszy w "Mike Yarwood Christmas Show", odróżnia się od późniejszej wersji brakiem partii smyczkowych. Jeden z alternatywnych miksów tego utworu (bardzo możliwe, że ten sam) został przez ABBĘ zaprezentowany w Japonii podczas nagrywania programu "ABBA In Japan". Obecnie alternatywna wersja dostępna jest jako bonus na DVD z tym programem. DVD zawiera również niedostępne nigdzie indziej piosenki "SOS" i "Thank You For The Music", zarejestrowane na żywo wraz z towarzyszeniem japońskiej orkiestry symfonicznej.

- In The Arms Of Rosalita – wczesna wersja piosenki "Chiquitita". Jej fragment w wykonaniu Fridy możemy usłyszeć w dokumentalnym programie "The Winner Takes It All". Późniejsza wersja, zatytułowana "Chiquitita Angelina" została zaśpiewana przez Agnethę i Fridę unisono.

- Nämndöfjärden – instrumentalny utwór zagrany przez Benny’ego na syntezatorze i zarejestrowany 13 grudnia 1978 roku. Do tej pory pozostał niewydany.

- Does Your Mother Know (wczesna wersja) – znana również jako "I Can Do It". Jest to kompletne nagranie demo odróżniające się od powszechnie znanej wersji innym początkiem. Część tego utworu została zaczerpnięta z nienagranej piosenki "I Want You", której początki sięgają roku 1975. Fragmenty tego demo da się usłyszeć po uważnym wsłuchaniu się w wersję koncertową, zawartą na DVD "ABBA In Concert" (konkretnie da się dosłuchać gitarowego riffu z początku nagrania demo). Kilka nut z tej wersji wykorzystano potem w "You Owe Me One" z 1982 roku. Ta wersja kompozycji była przez krótki czas wykorzystywana w niektórych programach telewizyjnych, zanim ostatecznie zastąpiono ją ogólnie znaną wersją albumową.

1979

- Sång till Görel – piosenka napisana z okazji 30 urodzin vice-prezes Polar Music, Görel Johnsen (obecnie Hanser), wypadających w 1979 roku. Nigdy nie została wznowiona na CD, wytłoczono jedynie 50 sztuk w formie 12-calowych singli dla jubilatki oraz gości zaproszonych na przyjęcie urodzinowe.

- Lady Bird – utwór bez tekstu, wykorzystany później podczas prac nad "Someone Else's Story" z musicalu "Chess".

- And The Wind Cries Mary – demo nagrane w czerwcu 1979 roku. Fragmenty tego nagrania są dostępne na kilku bootlegach, a nawet na SoundCloud, trudno jednak powiedzieć, czy faktycznie chodzi o ten konkretnie utwór, bo zarówno od strony kompozycyjnej, jak i aranżacyjnej całkowicie nie pasuje on do stylu dobrze znanego z pozostałych nagrań zespołu. Z drugiej jednak strony recytowany tekst brzmi tak, jakby wykonywał go Björn...

- I’m Still Alive – jedna z zaledwie dwóch kompozycji w dorobku zespołu, której współautorką była Agnetha. Wykonywana w trakcie trasy koncertowej w roku 1979 zawsze mniej-więcej w połowie koncertu. Grupę wokalnie wspomagał w niej Tomas Ledin (można go wyraźnie usłyszeć w refrenie utworu). Od 1979 roku dostępna na wielu bootlegach, oficjalnie nigdy nie została w tamtym czasie wydana przez ABBĘ. Szwedzką wersję piosenki nagrała Kicki Moberg, artystka współpracująca z wytwórnią Polar Music. Produkcją nagrania zajęła się osobiście sama Agnetha. Od 30.09.2014 utwór wraz z całym koncertem jest dostępny na albumie "Live At Wembley".

- Rubber Ball Man – demo zawierające fragmenty tekstu z utworu "Under My Sun" (w rzeczywistości "Rubber Ball Man" to jego bardziej dopracowana wersja). Tekst nie ma sensu, nagrano go tylko dlatego, by Björn mógł wczuć się w utwór w celu napisania jego ostatecznej wersji. Główne partie wokalne zostały podzielone pomiędzy Agnethę i Fridę. Fragment utworu można usłyszeć w "ABBA Undeleted". Według niektórych źródeł zespół bardzo ciężko pracował nad tą kompozycją, planując wydać ją na singlu, zamiast "Summer Night City". Fragmenty melodii ze zwrotek zostały później użyte w wersach piosenki "Under Attack" (wers "and every day the hold is getting tighter..." analogicznie do "I wish there was a way that I could show you..." z Rubber Ball Man).

- Under My Sun – pierwotna wersja kompozycji "Rubber Ball Man", nagrana na początku 1979 roku. Podobnie jak w przypadku "Rubber Ball Man", tekst nie ma większego sensu i powstał jedynie po to, aby przy jego pomocy stworzyć ostateczną wersję słów. Najbardziej znana wersja tego utworu pochodzi z jednej z prób zespołu przed trasą koncertową z roku 1979 i najprawdopodobniej została zarejestrowana przez jednego z dziennikarzy. Mimo iż zespół poświęcił sporo czasu na dopracowanie tej kompozycji, ostatecznie nagrania tego nigdy już nie ukończono.

- Dream World (oryginalnie Dream Land) – piosenka, która powstała w trakcie sesji do albumu "Voulez-Vous". Benny i Björn uznali jednak, że utwór nie powinien być wydany i zdecydowali się odrzucić to nagranie. Melodia i sekwencja akordów ze środkowej części "Dream World", po dopisaniu innych słów, zostały później użyte w piosence, "Does Your Mother Know", którą później wydano jako drugi singiel promujący album "Voulez-Vous". Według samego Benny'ego, wykorzystany powtórnie w "Does Your Mother Know" fragment "Dream World" jest jedynym, który przedstawia sobą większą wartość. W latach 80-tych piosenka po raz pierwszy została zagrana w szwedzkim radiu w trakcie audycji, w której gościem był dźwiękowiec ABBY, Michael B. Tretow. Konsekwencją tego było pojawienie się utworu na wszelkiego rodzaju bootlegach. W roku 1994 "Dream World" zostało wydane w Szwecji, Niemczech i Australii jako promocyjny singiel z rarytasami, zapowiadający składankę "Thank You For The Music" (na której utwór także się znalazł). Wersja wydana w roku 1994 różniła się jednak od tej zaprezentowanej w radiu przez Tretowa. Oryginalnie utwór rozpoczyna się nagle, nie od wyciszenia. Jest to spowodowane tym, że taśma, na której nagrano utwór została częściowo zniszczona, niemniej jednak "Voulez-Vous Deluxe Edition" wydane w maju 2010 roku zawiera utwór w jego oryginalnej postaci. Jeszcze w 1994 roku pojawiły się pogłoski, że Benny i Björn ponownie pracowali nad utworem w studiu, a więc znana dziś wersja jest prawdopodobnie nowym miksem. Przemawia za tym wyraźnie odróżniające ją od innych piosenek brzmienie, co sugeruje, że prac dokonano przy pomocy aparatury cyfrowej, w przeciwieństwie do pozostałych nagrań z tamtego okresu, które miksowano na taśmach analogowych.

- Been And Gone And Done – kompletne demo piosenki "Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight)" zarejestrowane 9 sierpnia 1979 roku.

1980

- Burning My Bridges – piosenka w stylu country/rockabilly, nagrana w 1980 roku w trakcie sesji do albumu "Super Trouper" i zaśpiewana przez Björna. Jej fragment można usłyszeć w "ABBA Undeleted".

- Put On Your White Sombrero – piosenka w stylu walca z motywami latynoamerykańskimi, nagrana w roku 1980 i zaśpiewana głównym głosem przez Fridę. Pierwotnie piosenka ta miała być wydana na nowej dużej płycie, jednak została zastąpiona przez utwór tytułowy. Piosenka pozostała nie wydana aż do roku 1994, kiedy zdecydowano się dodać ją do składanki "Thank You For The Music", a wcześniej również do singla ją promującego. Wkrótce też pojawiła się na kolejnych wznowieniach albumu "Super Trouper", a później wydano ją także na "The Complete Studio Recordings".

1981

- Hovas vittne – piosenka zaśpiewana w języku szwedzkim, nagrana jako prezent na 50 urodziny Stiga Andersona, menadżera zespołu. Wytłoczona na singlu (w liczbie 200 egzemplarzy) przeznaczonym dla jubilata oraz osób zaproszonych na przyjęcie urodzinowe. Jej tytuł jest grą słów; Hova to mała wioska w Västergötland, gdzie urodził się Stig, a Vittne jest odniesieniem do świadków Jehowy. W piosence pojawiły się fragmenty, których później ponownie użyto w uwerturze do musicalu "Chess", "Merano". Oficjalnie niewznowiony na CD, za wyjątkiem krótkiego fragmentu (45 sekund), który pojawił się na składankowym albumie "Gröna Huset Hova - Stikkan Anderson".

- Tivedshambo – instrumentalne nagranie pierwszej opublikowanej piosenki Stiga Andersona, w wykonaniu Benny'ego. Utwór umieszczono na stronie B promocyjnego singla "Hovas vittne". Oficjalnie niewznowiony na CD.

- Sång till Gudrun – znana również pod tytułem "Ja må hon leva", piosenka napisana i zaśpiewana w prezencie na 50 urodziny żony Stiga Andersona, Gudrun. Nigdy komercyjnie nie wydana, prawdopodobnie też nie wytłoczono jej na specjalnym singlu dla gości. Nagranie pojawiło się w dość kiepskiej jakości na kilku bootlegach.

- When All Is Said And Done (wersja demo i wczesne miksy) – w pierwszej wersji jest to instrumentalny utwór nagrany w 1981, który dość istotnie odróżnia się od dobrze znanej piosenki nieco wolniejszym tempem i dużo ciekawszą aranżacją. Istnieje też demo, bardzo zbliżone do wersji znanej z "The Visitors", zawierające dodatkową zwrotkę, jednak ostatecznie z niej zrezygnowano - pierwotnie utwór miał mieć długość około 4:20. W toku prac czas trwania utworu zmniejszył się mniej-więcej o minutę (oficjalna długość to około 3:20 na remasterze z 2001 roku). Wideo do piosenki nakręcone w 1981 roku zawiera jeszcze inną wersję piosenki z innym zakończeniem.

- Nationalsång – instrumentalny utwór (nie mający żadnych związków z nagranym w 1976 "National Song"), który później przerodził się w "Anthem" z musicalu "Chess". Kompozycja stała się znana wśród fanów jako "Opus 10" z bootlegu o tym samym tytule. Nazwa "Opus 10" okazała się zwyczajną pomyłką, za którą odpowiedzialny był jeden z dziennikarzy przeprowadzających wywiad z ABBĄ podczas prac nad albumem "The Visitors" w 1981 roku. Po latach w jednej z rozmów z prasą Björn i Benny stwierdzili, że tytuł "Opus 10" nigdy nie został użyty przez zespół, nawet w charakterze tytułu roboczego. Ponadto panowie odnieśli się do rzekomego albumu o tej samej nazwie - Björn zakończył wszelkie dywagacje na temat niewydanej i ukrytej przed fanami płyty słowami "słyszeliśmy, że jest to tytuł bootlegu".

- I Am The Musician – instrumentalne demo, później wykorzystane w musicalu "ABBAcadabra" i nagrane przez B. A. Robertsona z częściowo zmienionym tytułem "I Am The Seeker". Melodia z refrenu została później użyta przez Benny’ego Anderssona w piosence "Upp Till Dig" na potrzeby jego nowego albumu w roku 2007, "BAO 3".

- Fanfare For Icehockey World Championships ’81 – krótki utwór instrumentalny nagrany na potrzeby mistrzostw świata 1981 roku w hokeju na lodzie, których Szwecja była gospodarzem. Użyty jako opening telewizyjnego programu "Dick Cavett Meets ABBA", który wyemitowano pod koniec 1981 roku. Pierwotnie kompozycja nosiła tytuł VM, a w dobrze znanej formie po raz pierwszy ukazała się na białym winylu, zatytułowanym "Polargruppen - Ekonomipaket I Ord Och Ton" w 1981 roku. Utwór można często spotkać na wielu bootlegach. Oficjalnie niewznowiony na CD.

- Two For The Price Of One (wczesne demo) – zawiera nieco inne słowa i zostało zaśpiewane z perspektywy pierwszej osoby. Wersja zbliżona do tego miksu została zaśpiewana przez zespół w programie "Dick Cavett Meets ABBA", później można ją było usłyszeć na albumie "Live" z 1986 roku. Tekst tej wersji przedstawia się następująco: "I have what you might call a simple occupation/I clean the toilets of the local railway station/With no romance in my life/Sometimes I wish I had a knife".

- Givin' A Little Bit More – demo nagrane w 1981 roku i zaśpiewane przez Björna. W utworze tym nie użyto żadnych instrumentów perkusyjnych, a jedynie automatu perkusyjnego Linn LM-1. Fragment tego utworu kończy "ABBA Undeleted".

- An Angel's Passing Through My Room – wczesne demo piosenki "Like An Angel's Passing Through My Room", z Agnethą i Fridą śpiewającymi głównymi głosami. Piosenka w niektórych miejscach została zaaranżowana w dyskotekowym stylu "Lay All Your Love On Me" i z racji tak dużego podobieństwa, później drastycznie ją zmieniono.

- Another Morning Without You – inna wersja demo "Like An Angel's Passing Through My Room". Utwór w stylu operowym, z głównymi wokalami Agnethy i Fridy. Podkład do utworu został wykonany przez cały zespół w przeciwieństwie do ostatecznej, syntezatorowej wersji.

1982

- Just Like That – tytuł jednej z ostatnich piosenek nagranych przez ABBĘ. Benny i Björn napisali "Just Like That" wiosną 1982 roku. ABBA rozpoczęła sesję nagraniową z tą i kilkoma innymi piosenkami na początku maja tego samego roku. Jednak Benny i Björn stracili zainteresowanie utworem po kilku próbach nagrania go i w czerwcu zdecydowali o odłożeniu taśm z "Just Like That" na półkę. Dziennikarz, który mniej-więcej w tym samym czasie przeprowadzał wywiad z zespołem w studiu, napisał o nowym materiale i stąd fani dowiedzieli się o powstaniu utworu. W artykule pojawiły się dwa tytuły: "Just Like That" i "I Am The City". "Just Like That" zostało także wymienione w oficjalnej broszurze Polar Music latem 1982 roku. Biuro wytwórni podało, że piosenka została ukończona i pojawi się na następnym studyjnym albumie. Jednak wynikiem ostatnich sesji były tylko dwa single, wydane w sierpniu i w listopadzie: "The Day Before You Came"/"Cassandra" i "Under Attack"/"You Owe Me One". Piosenki ze stron A małych płyt zostały dołączone do kolejnego albumu składankowego "The Singles: The First Ten Years". I choć wszyscy czterej członkowie zapowiadali, że w 1983 roku będą kontynuowali pracę razem, ostatecznie nigdy już do tego nie doszło.

W 1983 roku taśmy demo wzięto pod uwagę jako ewentualne utwory z musicalu "Chess". Prawdopodobnie w wyniku kradzieży kaset z nagraniami z samochodu Björna, piosenki zaczęły krążyć między fanami grupy, a zainteresowanie ich oficjalnym wydaniem bardzo gwałtownie wzrosło. Benny i Björn zezwolili na wydanie fragmentu "Just Like That" dopiero w 1994 roku na składance "Thank You For The Music". Fragment ten zawierał tylko refreny i solówkę saksofonową w wykonaniu Rafaela Ravenscrofta (wcześniej współpracował z Gerrym Raffertym przy jego przeboju "Baker Street" w 1978 roku).

W 1982 roku po zawieszeniu działalności przez zespół, Benny i Björn jeszcze raz zajęli się utworem, co zaowocowało powstaniem w 1984 roku kolejnych dwóch wersji piosenki. Pierwsza, w której częściowo zachował się oryginalny refren, została nagrana przez szwedzki duet Gemini, któremu Benny i Björn napisali i wyprodukowali pierwszy album w 1985 roku. Nowe wcielenie "Just Like That" zostało nawet wydane jako singiel duetu w Wielkiej Brytanii, ale niestety nie odniosło sukcesu.

Inna część piosenki, skomponowana z wykorzystaniem zwrotek z wersji oryginalnej, nosiła roboczy tytuł "When The Waves Roll Out To Sea" i podobnie jak pozostałe utwory rozważano jej wykorzystanie w musicalu "Chess". Nagrano nawet demo z udziałem Elaine Paige i Tommy’ego Körberga. Utwór przybrał wówczas tytuł "With The Stars Shine In The Sky", ale niestety po raz kolejny został odrzucony.

Wersja nagrana przez ABBĘ nie podobała się Benny'emu i Björnowi. Uważali, że brzmi ona po prostu źle, bo ich zdaniem zwrotki i refreny nie pasują do siebie. Obaj przyznali, że jeśli chodzi o ich sposób pisania muzyki, to bardzo często fragmenty przeciętnej piosenki stają się przejściem lub riffem w innej, a dobra melodia może czekać całe lata, aż zostanie użyta w innej kompozycji.

"When The Waves Roll Out To Sea" zostało ponownie wykorzystane, kiedy Benny pracował nad szwedzką wersją musicalu "Chess" – "Chess på svenska" w 2002 roku. Ponieważ oryginał z 1984 roku zyskał nowe libretto, potrzebny był nowy materiał. Wersy ze starego "Just Like That" zostały dodane do nowych refrenów i znalazły swoje miejsce w "Chess" – blisko dwadzieścia lat później – jako utwór "Glöm mig om du kan”.

Ostatecznie do nieoficjalnego obiegu dostały się dwie wersje demo piosenki "Just Like That". Pierwsza została nazwana "slow" albo "dream". Ta wersja ma prostą instrumentalną melodię pomiędzy zwrotkami i refrenem. Pojawia się także gitarowy riff, który przywołuje w pamięci wersy ostatniej singlowej piosenki ABBY, "Under Attack" (konkretnie słowa: "Don't know how to take it/don't know where to go/my resistance's running low..."). Druga wersja piosenki została nazwana "na na na" lub też "la la la" z racji tego, że pomiędzy zwrotkami i refrenem pojawiają się zaśpiewane przez Agnethę sylaby "na na na". Poza tą drobną różnicą, podkład do piosenki jest dokładnie taki sam.

Ostateczną i pełną wersją utworu jest wersja saksofonowa. Wersja ta różni się bardzo w stosunku do pozostałych, inaczej ją zaaranżowano, a podkład nagrano od nowa. W miejscu wcześniejszej melodii/śpiewu pomiędzy zwrotkami i refrenem pojawiło się rozbudowane solo saksofonowe (wykonane przez Rafaela Ravenscrofta). Jest to jedyna wersja piosenki, która ujrzała światło dzienne, jednak nadal nie w całości.

Michael B. Tretow, dźwiękowiec ABBY, dokonał edycji piosenki na potrzeby czteropłytowej składanki "Thank You For The Music", tnąc i sklejając utwór tak, by w umiejętny sposób połączyć ze sobą powtórzony refren i fragmenty solówki saksofonowej (i w ten sposób nie publikując zwrotek). W 1994 roku Agnetha podczas jednego z wywiadów, zapytana o "Just Like That", powiedziała: Nie słyszałam jej przez wiele lat, ale pamiętam ją jako bardzo dobrą piosenkę. To jedna z moich największych faworytek i mam nadzieję, że kiedyś zostanie wydana".

Pierwotnie zamierzano dodać "Just Like That" do musicalu "Mamma Mia" jako balladę śpiewaną przez Sophie i Sky'a, ale zrezygnowano z tego pomysłu, ponieważ utwór nie posuwał akcji naprzód.

- I Am The City – piosenka nagrana w maju 1982 roku z myślą o kolejnym, dziewiątym już, studyjnym albumie grupy. Jednak plany te zostały szybko odrzucone przez wszystkich czterech członków grupy, a w zamian wydano dwupłytową składankę "The Singles: The First Ten Years". W rezultacie "I Am The City" pozostała w archiwach przez jedenaście lat, aż do premiery na wydanym w roku 1993 albumie "More ABBA Gold". Wcześniej piosenka pojawiała się także na bootlegach. Obecnie dostępna na "More ABBA Gold", "The Complete Studio Recordings" oraz wersji Deluxe albumu "The Visitors" (tu po raz pierwszy we w pełni odremasterowanej formie).

1983

- Every Good Man – wersja demo piosenki "Heaven Help My Heart", która później została nagrana przez Elaine Paige i w tej formie wykorzystano ją w musicalu "Chess". Demo utworu zarejestrowano w styczniu 1983 roku. Można w nim usłyszeć Agnethę jako wokalistkę i Benny'ego grającego na instrumentach klawiszowych. Frida ani Björn nie pojawili się w nagraniu. Tekst utworu jest prosty i trochę naiwny, bardzo możliwe, że powstał wyłącznie po to, by Björn mógł lepiej wczuć się w utwór w celu napisania ostatecznej wersji słów (podobnie jak w przypadku "Rubber Ball Man").

- When The Waves Roll Out To Sea – instrumentalne demo, wykorzystujące zwrotki z "Just Like That", następnie piosenka nagrana przez Elaine Page na potrzeby musicalu "Chess". Była także brana pod uwagę jako piosenka pod kolejny, dziewiąty album ABBY, planowany na rok 1983.

- The Wild Heart – krótkie instrumentalne demo, powstałe najprawdopodobniej z przeznaczeniem na kolejny, nigdy już nieukończony album zespołu. Choć upubliczniony fragment trwa nieco ponad trzydzieści sekund (należy wątpić, by istniała dłuższa albo bardziej dopracowana wersja), wyraźnie da się w nim usłyszeć charakterstyczne dla ABBY dźwięki. Nagranie trafiło w ręce fanów najprawdopodobniej dzięki synowi Benny'ego, Ludvigowi. Podobno podarował on w zaufaniu taśmę z kilkoma nieukończonymi kompozycjami właśnie jednemu z fanów, przykazując mu, aby z nikim się nimi nie dzielił. Fan ten z kolei w podobny sposób podzielił się nagraniem z kolejnymi osobami, również i im przykazując, by utworów nie rozpowszechniały. W rezultacie omawiana kompozycja stała się szeroko dostępna i każdy może jej odsłuchać. Sam Benny zapytany o ten utwór z początku stanowczo zaprzeczył by takowy w ogóle istniał. Zmienił swe zdanie dopiero po tym, gdy pytająca go osoba zanuciła mu fragment melodii. Podobno był szczerze zdumiony, że ktoś w ogóle zna tak starą i w dodatku nieukończoną kompozycję.

- I Am Agadir Till Bergshagen – kolejny instrumentalny utwór, być może powstały już z myślą o musicalu "Chess". Kompozycja swoją strukturą dość mocno przypomina o kilka lat młodsze "Scaramouche" i doprawdy wielka szkoda, że do tej pory nie wydano jej w żadnej formie na żadnym albumie (czy to wspomnieniowym, czy na którejś z wersji "Deluxe"). Utwór ostatecznie odłożono do szuflady, prawdopodobnie z przeznaczeniem na nową płytę ABBY (przemawia za tym styl utworu), której powstanie rozważano po zakończeniu prac nad musicalem "Chess". Ostatecznie nowy album zespołu nigdy już nie ujrzał światła dziennego, a o tym urokliwym nagraniu zapewne zupełnie zapomniano.

1984

- If The Stars Are In The Sky – kolejne wcielenie "When The Waves Roll Out To Sea", tym razem z nieco bardziej dopracowanym tekstem (wykorzystującym fragmenty słów "Just Like That"). Pomimo ogromnego zaangażowania i dosyć ciężkiej pracy nad tą melodią, piosenka ostatecznie nie wyszła już poza fazę zwykłego demo. W internecie można odnaleźć wykonanie Tommy'ego Körberga (na YouTube), jednak nagranie jest w nie najlepszej jakości. Z czasem pojawiło się też wiele innych demo z okresu prac nad musicalem "Chess", w niektórych, jak w "Paternal Supervisor" czy w niewyszukanym jeśli chodzi o tytuł "Hot Shit", wokalnie udziela się sam Björn, w innych, jak "You And I" czy "One Night In Bangkok" możemy usłyszeć Karin Glenmark i Björna Skifsa. "Paternal Supervisor" i "Hot Shit" nigdy nie zostały ostatecznie dopracowane i nie trafiły do musicalu. Istnieje też demo zmienionej (na nowo opracowanej) piosenki "Just Like That" w wykonaniu Elaine Paige. Ta wersja utworu po dalszych kosmetycznych zmianach trafiła w końcu na debiutancki album Gemini w 1985 roku, a nawet wydano ją na singlu (niestety poniosła porażkę na listach przebojów).

- I Don't Wanna Be Alone – utwór powstały w 1984 roku podczas sesji do albumu "Shine" Fridy. Ostatecznie na albumie nigdy się nie znalazł, a szkoda, bo być może, gdyby wydano go na singlu, zdołałby lepiej wypromować dużą płytę. Utwór ten dowodzi też, że Frida naprawdę potrafiła zrobić wrażenie jako kompozytorka (piosenka w całości jest jej kompozycją) i naprawdę szkoda, że jak dotąd nie napisała więcej żadnych nowych utworów. Wspomnianą piosenkę zaś podarowała zespołowi FX, w którym grał między innymi jej syn. Kwestią sporną pozostaje czyja wersja piosenki jest lepsza, jednak wykonanie FX (można posłuchać na YouTube) pozwala wyobrazić sobie jak utwór mógłby brzmieć w wykonaniu Fridy - w internecie w dobrej jakości dostępny jest w jej wersji jedynie około półminutowy fragment, da się też odszukać całą piosenkę, jednak jakość jest niestety fatalna. Podczas sesji do płyty "Shine" powstało jeszcze kilka utworów - "I'm One Of God's Children", "Can't Be Serious" i "When Love Turns To Lies". Żaden jednak jak dotąd nigdzie się nie ukazał, nawet w postaci krótkiego fragmentu. Niewiele też na ich temat wiadomo, prawdopodobnie przynajmniej jeden z nich jest balladą.