![]() |
![]() |
W pełni polska strona poświęcona w całości jednemu z największych zespołów w dziejach muzyki pop |
DICK CAVETT MEETS ABBA |
|
|
Początkowo to Dick Clark miał objąć rolę gospodarza programu, jednakże nie udało się uzgodnić z nim zadowalających obie strony warunków finansowych i zadania ostatecznie podjął się Dick Cavett. Sama ABBA nalegała by gospodarzem został Cavett, ponieważ, jak ujął to Björn w jednej ze szwedzkich gazet: "Myśleliśmy długo i intensywnie i chcieliśmy znaleźć kogoś, kto sprawiłby, że nasza 10 rocznica byłaby niezapomniana. Potrzebowaliśmy kogoś, kto byłby zabawny i na myśl przyszedł nam Dick Cavett. Jest bardzo doświadczony i ma poczucie humoru. Chcieliśmy połączyć śpiewanie z wywiadem". Publiczność w studio składała się z osób mówiących po angielsku i została zaproszona przez Cavetta. Próby miały miejsce 25 i 26 kwietnia, wywiad przeprowadzono 27 kwietnia, a koncert zespołu nagrano 28 i 29 kwietnia. Podczas wywiadu ABBA zaśpiewała także utwór "Don't Fence Me In" Cole'a Portera (1934), popularną amerykańską piosenkę. Benny zagrał też swoją nową kompozycję, "Lottis Schottis", przerobioną na akordeon, niewydaną piosenkę "Hamlet III", jednak materiału tego nigdy nie włączono do finalnego programu (zdjęcie z tej sceny w bardzo słabej jakości znajduje się w kalendarium "The Complete Studio Recordings"). Ostatecznie z powstałego materiału zmontowano 3 różne wersje programu i żadna z nich nie zawierała wszystkich dziewięciu utworów wykonanych przez ABBĘ. Program zawierał również dwa klipy, "When All Is Said And Done" i "One Of Us", które różniły się nieco od swych oryginalnych wersji. Do koncertu planowano też włączyć piosenkę "Andante, Andante" i istnieją zdjęcia dokumentujące jej wpisanie do planu programu. Do jej wykonania i zarejestrowania ostatecznie jednak nie doszło. Björn: "Chcieliśmy zrobić coś naprawdę specjalnego, program telewizyjny z wywiadem i występem na żywo. Jesteśmy ze sobą od ponad dziesięciu lat, a do tej pory nie zrobiono z nami właściwego wywiadu, dzięki któremu ludzie mieliby okazję dogłębnie nas poznać. ABBA jest postrzegana powierzchownie. Ktoś polecił Dicka Cavetta, jako jednego z najbardziej znanych i utalentowanych rozmówców. On zgodził się i przyjechał do Szwecji któregoś dnia pod koniec kwietnia. Nie rozmawialiśmy za wiele przed nagraniem, tylko niemal od razu udaliśmy się do studia i zarejestrowaliśmy wywiad. Myślę, że byliśmy bardziej zdenerwowani niż on, ale jego opanowanie sprawiło, że byliśmy zrelaksowani i otwarci. Miał sposób na zadawanie pytań i prowadzenie dyskusji wokół nich. Była to raczej miła rozmowa niż wywiad. Nigdy nie żałowaliśmy, że wybraliśmy Dicka Cavetta". Frida: "To, co publiczność widzi i słyszy to tylko niewielki ułamek całego czasu i wysiłku, jaki w to wkładamy. Każdy utwór ćwiczymy bez końca, a najtrudniejsze fragmenty zabieramy do domu i tam ćwiczymy dalej. Kiedy zaczęliśmy próby do tego programu, byliśmy w studiu i kończyliśmy prace nad kilkoma piosenkami na nowy album. Próby odbyły się w tym samym miejscu co te przed trasą z 1979 roku i z tymi samymi muzykami. Nagle poczuliśmy się tak, jakby nie było żadnej przerwy, jakbyśmy wczoraj razem stali na scenie. To było cudowne uczucie. Trzy dni później przenieśliśmy się do studia, testowaliśmy światła, dźwięk i wszystkie te piosenki raz za razem. Oczywiście, po całym dniu śpiewania i powtarzania dwadzieścia razy tej samej piosenki czujesz się wykończony, ale bardzo dużo od siebie wymagaliśmy. Zawsze znajdzie się coś, co mogłoby być lepsze. Efekty sprawiają, że warto". Agnetha: "Pracowaliśmy nad tym trzy dni. Myślę, że to będzie 55 minut starych rzeczy, sklejonych razem z nowymi jak koncert w studiu i wywiad - i to tylko o naszej dziesięcioletniej współpracy. Połowę z nich (ubrań - przyp. red.) kupiliśmy w Paryżu. Nie są to ubrania sceniczne, są raczej w przypadkowym stylu. Skórzane spodnie, które miałam na sobie wyprodukowano w Szwecji".
* - Po raz pierwszy zagrane na żywo. ** - Po raz pierwszy zaprezentowane publicznie w programie telewizyjnym. Ze wszystkich dziewięciu utworów wykonanych podczas koncertu, jedynie sześć doczekało się oficjalnego wydania na albumach i składankach. Nigdy jednak nie zebrano wszystkich sześciu utworów na jednym albumie. Poniższe utwory pojawiły się na drugiej płycie DVD w składance "The Complete Studio Recordings":
Poniższe utwory po obróbce studyjnej wydano na albumie "ABBA Live" z 1986 roku. "On And On And On" pojawiło się na tym albumie dopiero po jego reedycji w 1997 roku, do której dołączono jeszcze dwa utwory z koncertu w Australii.
Te dwa utwory (w formie połączonej) pojawiły się na składance "Thank You For The Music" z 1994 roku:
Utwory "Knowing Me, Knowing You", "Summer Night City" i "Thank You For The Music" pozostały jedynymi fragmentami koncertu, których nie wznowiono na żadnym albumie ani DVD. Również sam program, oryginalnie nadany w kilku różnych krajach w przynajmniej trzech różnych wersjach, nie doczekał się jak dotąd wydania DVD. Oficjalnym powodem jest zagubienie oryginalnych taśm przez SVT. Jednakże piosenki te w różnej jakości (od kiepskiej po całkiem dobrą) krążą na YouTube. Można je też znaleźć na co najmniej kilku bootlegach. |
©2006-2023 Mateusz Węgrzyn |