Band Photo

W pełni polska strona poświęcona w całości jednemu z największych zespołów w dziejach muzyki pop

CHESS

SERWIS
Strona główna
Jak korzystać ze strony?
Mapa strony
ZESPÓŁ ABBA
Historia
Członkowie
Albumy
Single
Składanki
Wideografia
Teledyski
Bootlegi
Książki
Utwory nieopublikowane
Tytuły robocze
Teksty piosenek
Kalendarium
ABBA na listach przebojów
Najbardziej znane covery
Karaoke
TRASY KONCERTOWE
Wprowadzenie
Trasa 1970/1971
Trasa 1973
Trasa 1974/1975
Trasa 1975
"ABBA w Studio 2" 1976
Trasa 1977
"ABBA In Japan" 1978
Music For UNICEF 1979
Trasa 1979 i 1980
"Dick Cavett Meets ABBA" 1981
"RODZINA" ABBY
Współpracownicy
Artyści związani
PONADTO NA STRONIE
Artykuły
Poradnik dla fana
Muzyczne inspiracje
INFORMACJE / INFO
Prawa autorskie / Copyright
Wspomóż serwis / Donate
Kontakt / Contact
Linki / Links

ChessPierwszy pełnowymiarowy musical napisany przez Björna i Benny'ego we współpracy z Timem Ricem. Przedstawiona historia skupia się wokół miłosnego trójkąta, który tworzą Anatolij Siergiejewski (szachowy mistrz ZSRR), Frederick Trumper (szachowy mistrz USA) oraz przyjaciółka Fredericka, Florence Vassy. Wydarzenia rozgrywają się podczas turnieju szachowego, który z racji trwania Zimnej Wojny, chcą wygrać oba mocarstwa. Choć twórcy utrzymywali, że nie wzorowali się na żadnym ze znanych szachistów, postać Amerykanina jest nieco podobna do osoby Bobby’ego Fischera, a fragmenty fabuły zostały zainspirowane wspomnieniami rosyjskich mistrzów szachowych, Wiktora Korcznoja i Anatolija Karpowa. By spotkać się z tym ostatnim, Björn i Benny osobiście przybyli do Moskwy, gdzie wzięli również udział w programie prowadzonym przez gwiazdę rosyjskiej piosenki, Ałłę Pugaczową. Björn i Benny byłi tak zachwyceni piosenkarką, że obiecali jej rolę Swietłany w musicalu, jednak ze względów politycznych do tego nie doszło.

W grudniu 1981 roku Björn i Benny spotkali się z Timem Ricem, by omówić szczegóły projektu i poprosić o pomoc w napisaniu libretta. Rice, który był fanem ABBY, z chęcią zgodził się już dużo wcześniej, bo pomysł współpracy z Anderssonem i Ulvaeusem podsunął mu amerykański producent, Richard Vos. Z racji tego, że ABBA niecały rok później zawiesiła działalność, Rice często żartował, że była to jego wina (oczywiście jest to nieprawdą).

Przez cały rok 1983 Rice razem z Björnem i Bennym ciężko pracował nad słowami i muzyką. Współpraca polegała na tym, że Tim dokładnie opisał, w jaki sposób utwory powinny być napisane, potem Björn i Benny spróbowali napisać muzykę tak, by była najbliższa oczekiwaniom Tima, a po nagraniu wysyłali do niego taśmy, by ten mógł spróbować napisać do niej odpowiednie słowa. Część z utworów napisanych na potrzeby musicalu zawierała w sobie fragmenty nagrań, które Björn i Benny stworzyli dla ABBY: "I Know Him So Well" zawiera refreny wykorzystane wcześniej w piosence "I Am An A", a później we "Free As A Bumble Bee", a refreny "Anthem" przypominają gitarowe solo z piosenki "Our Last Summer". Piosenka, która ostatecznie została zarejestrowana jako "Heaven Help My Heart" powstała z utworu "Every Good Man", którego demo w styczniu 1983 zarejestrowali Benny i Agnetha, jednak na potrzeby nowego utworu dopisano sensowne słowa.

Pomysł, by musical wydać w formie albumu pojawił się jeszcze przed jego sceniczną premierą. Strategia ta sprawdziła się już dobrych kilka lat wcześniej, kiedy przygotowywano musicale "Jesus Christ Superstar" i "Evita". Sesje nagraniowe do nowego scenicznego dzieła rozpoczęły się w listopadzie 1983 roku w Polar Music Studios w Sztokholmie. Partie orkiestrowe i chóralne nagrano w Londynie z Londyńską Orkiestrą Symfoniczną. Benny osobiście zagrał na wszystkich instrumentach klawiszowych. W role Amerykanina i Rosjanina wcielili się odpowiednio Murray Head i Tommy Körberg. W rolę przyjaciółki Amerykanina, Florence, wcieliła się Elaine Paige, a partie Swietłany wykonała Barbara Dickson. Techniczną stroną dźwięku zajął się jak zwykle nieoceniony Michael B. Tretow, który współpracował z Björnem i Bennym już przy ich pierwszych nagraniach na początku lat siedemdziesiątych, a później współprodukował wszystkie albumy ABBY.

W rezultacie powstał podwójny album, który trafił na rynek jesienią 1984 roku. Dużym płytom dzielnie sekundowały single z piosenkami "One Night In Bangkok" – w wykonaniu Murraya Heada i Andersa Glenmarka (później w Gemini) – oraz "I Know Him So Well" w wykonaniu Elaine Paige i Barbary Dickson. Single okazały się nieprawdopodobnym sukcesem – utwór "One Night In Bangkok" zatrzymał się na trzecim miejscu amerykańskiej listy Billboard Hot 100, a za piosenkę "I Know Him So Well" (4 miejsce list brytyjskich) Björn i Benny otrzymali nagrodę Ivora Novello. Drugi z wymienionych został później zaśpiewany przez Whitney Houston (na albumie "Whitney"), a w 1992 roku swoją wersję nagrała Barbara Streisand (na "Highlights from Just for the Record"). W 1985 roku powstały teledyski do utworów "One Night in Bangkok", "Nobody's Side", "The Arbiter", "I Know Him So Well" i "Pity the Child" w reżyserii Davida G. Hilliera. Niedługo potem wydano je na kasecie VHS jako "Chess Moves".

"Chess" miało swoją sceniczną premierę w Londynie 14 maja 1986 roku, a ostatni raz grano je 8 kwietnia 1989 roku. Troje artystów, którzy nagrywali utwory w studiu, wzięło udział w widowisku: Elaine Paige, Tommy Körberg i Murray Head. Bardzo słabo poszło "Chess" w USA, gdzie dwa miesiące po premierze na Broadwayu (11 kwietnia 1988 roku) zostało odwołane po zaledwie 17 wystawieniach. W 2001 roku Tim Rice w wywiadzie dla "San Francisco Chronicle" tak skomentował porażkę "Chess" w Ameryce: "Może zabrzmi to arogancko, ale uważam, że "Chess" jest tak samo dobre, jak wszystko co zrobiłem do tej pory. I może dla przeciętnego człowieka było ono zbyt trudne do pojęcia".

W sumie album z piosenkami z musicalu pojawił się na rynku w kilku różnych wersjach, w tym również w języku szwedzkim (2011), na potrzeby której Benny z Björnem dopisali kilka nowych utworów, wykorzystując również fragmenty niewydanego utworu ABBY, "Just Like That". Jeszcze w 1988 roku na rynek trafiło coś na kształt szachowego greatest hits, o tytule "Chess Pieces", który to album zebrał te utwory z całego musicalu, które na całym świecie odniosły największy sukces.

Główna obsada:

  • Florence – Elaine Paige
  • Amerykanin – Murray Head
  • Rosjanin – Tommy Körberg
  • Mołokow – Denis Quilley
  • Swietłana – Barbara Dickson
  • Sędzia – Björn Skifs

Postacie Amerykanina i Rosjanina na etapie albumu koncepcyjnego nie posiadały innych imion. Na potrzeby scenicznej premiery nadano im jednak imiona Frederick i Anatolij.

Utwory:

Akt I

  1. Merano – chór mieszczan, Amerykanin
  2. The Russian and Molokov / Where I Want to Be – Rosjanin i Mołokow / Rosjanin
  3. Opening Ceremony – Sędzia i chór mieszkańców, rosyjscy robotnicy
  4. Quartet (A Model of Decorum and Tranquility) – Mołokow, Florence, Amerykanin i Rosjanin
  5. The American and Florence / Nobody's Side – Florence i Amerykanin / Florence
  6. Chess – Orkiestra i chór
  7. Mountain Duet – Florence i Rosjanin
  8. Florence Quits – Florence i Amerykanin
  9. Embassy Lament – chór urzędników ambasady
  10. Anthem – Rosjanin

Akt II

  1. Bangkok / One Night in Bangkok – Amerykanin
  2. Heaven Help My Heart – Florence
  3. Argument – Florence i Rosjanin
  4. I Know Him So Well – Florence i Swietłana
  5. The Deal (No Deal) – Amerykanin, Rosjanin, Mołokow i Florence
  6. Pity the Child – Amerykanin
  7. Endgame – Rosjanin, Amerykanin, Florence, Swietłana
  8. Epilogue: You and I / The Story of Chess – Florence, Rosjanin, Swietłana

Wykonawcy sceniczni:

  • Frederick Trumper – Murray Head
  • Florence Vassy – Elaine Paige
  • Anatolij Siergiejewski – Tommy Körberg
  • Aleksander Mołokow – John Turner
  • Walter de Courcey – Kevin Colson
  • Sędzia – Tom Jobe
  • Swietłana Siergiejewska – Siobhán McCarthy
  • Burmistrz Merano – Richard Mitchell
  • Prezenter telewizyjny – Peter Karrie
  • Urzędnicy – Richard Lyndon, Paul Wilson