Band Photo

W pełni polska strona poświęcona w całości jednemu z największych zespołów w dziejach muzyki pop

SOMETHING'S GOING ON

SERWIS
Strona główna
Jak korzystać ze strony?
Mapa strony
ZESPÓŁ ABBA
Historia
Członkowie
Albumy
Single
Składanki
Wideografia
Teledyski
Bootlegi
Książki
Utwory nieopublikowane
Tytuły robocze
Teksty piosenek
Kalendarium
ABBA na listach przebojów
Najbardziej znane covery
Karaoke
TRASY KONCERTOWE
Wprowadzenie
Trasa 1970/1971
Trasa 1973
Trasa 1974/1975
Trasa 1975
"ABBA w Studio 2" 1976
Trasa 1977
"ABBA In Japan" 1978
Music For UNICEF 1979
Trasa 1979 i 1980
"Dick Cavett Meets ABBA" 1981
"RODZINA" ABBY
Współpracownicy
Artyści związani
PONADTO NA STRONIE
Artykuły
Poradnik dla fana
Muzyczne inspiracje
INFORMACJE / INFO
Prawa autorskie / Copyright
Wspomóż serwis / Donate
Kontakt / Contact
Linki / Links

SGOPierwszy solowy album Fridy nagrany w języku angielskim i wydany przez Polar Music w listopadzie 1982 roku.

W 1982 roku Frida poczuła, że nadeszła odpowiednia chwila by nagrać solowy album, tym razem w języku angielskim - ABBA spędzała ze sobą coraz mniej czasu i chyba nikt już nie miał wątpliwości, że dni wielkiej legendy muzyki są policzone. Po wyjątkowo bolesnym dla Fridy rozwodzie z Bennym, artystka wciąż słuchała albumu Phila Collinsa, "Face Value" (z którego najpierw usłyszała piosenkę "In The Air Tonight") przez osiem kolejnych miesięcy. W jednym z wywiadów, które ukazały się w telewizji, Collins powiedział: "Frida i ja mieliśmy ze sobą dużo wspólnego, jeśli chodzi o nasze rozwody. Oboje byliśmy zranieni". Polar Music zapytało więc Collinsa, czy byłby zainteresowany wyprodukowaniem nowego albumu Fridy. Phil zgodził się i jednocześnie był to drugi album, który nagrywał w Polar Studio, pierwszym był "Duke" zespołu Genesis (z którym wcześniej Phil grał i skomponował wiele z ich przebojów).

Polar Music rozesłało ogłoszenia do wszystkich światowych wydawnictw, prosząc chętnych o nadesłanie piosenek, które pasowałyby do projektu wokalistki. Skutki przeszły oczekiwania wszystkich – do biur Polar Music zostało nadesłanych ponad 500 utworów. Wśród kompozytorów, których utwory trafiły na album, znaleźli się między innymi Bryan Ferry, Stephen Bishop, Giorgio Moroder, Rod Argent i Russ Ballard.

Kompozycja "To Turn To Stone", którą wydano na drugim singlu promującym album, została pierwotnie napisana z przeznaczeniem na album Donny Summer "I'm A Rainbow". Frida zapytała też Pera Gessle (wówczas członka szwedzkiej grupy Gyllene Tider, a niedługo potem kolejnej szwedzkiej legendy, Roxette), czy napisałby muzykę do słodko-gorzkiego poematu Dorothy Parker, "Threnody". Piosenka z płyty "Face Value" Phila Collinsa, "You Know What I Mean", szczególnie bliska sercu Fridy została przez nią zaśpiewana i umieszczona jako przedostatni utwór na albumie. Utwór "Here We'll Stay", który zamyka album, oryginalnie został nagrany przez piosenkarkę Sonię Jones i brał udział w Konkursie Eurowizji w 1980 roku. Na potrzeby albumu nagrano go jako unikalny duet Phila Collinsa i Fridy, jednak Phil zaczynający dopiero swoją solową karierę, wolał aby nie wymieniano jego nazwiska. Wskutek tego singlowa wersja utworu została zaśpiewana tylko przez Fridę i ukazała się na małej płycie na początku 1983 roku.

Sesja nagraniowa rozpoczęła się 15 lutego 1982 roku i trwała do końca marca tego samego roku. Sekcje smyczkowe i orkiestra zostały nagrane w Londynie w obecności Paula McCartneya. Album był jednocześnie jednym z pierwszych, które wyprodukowano w formie cyfrowej - w tamtym czasie wciąż jeszcze modna była produkcja analogowa.

Przy nagrywaniu "Something's Going On" Frida chciała tak daleko odejść od typowej dla ABBY stylistyki, jak tylko było to możliwe. Nie chciała, by ludzie wciąż kojarzyli ją wyłącznie z ABBĄ, dlatego zadbała o świeży i efektowny start. Nowe piosenki oraz zupełnie nowi muzycy i producent nadali Fridzie nową tożsamość. Produkcja Collinsa i jego gra na bębnach, połączone z ostrym brzmieniem gitar w tytułowym utworze i jednocześnie pierwszym singlu, "I Know There's Something Going On", w oczywisty sposób zrywały z klasycznym i lekkim stylem ABBY. Chórki zaśpiewali Frida i Phil.

Szwedzka telewizja udokumentowała to wyjątkowe wydarzenie, filmując niemal cały proces nagraniowy, od pierwszego dnia do chwili przygotowania albumu do wydania. W rezultacie powstał godzinny film dokumentalny z wypowiedziami Fridy, Phila i muzyków. Dokument ten dołączono później do wyjątkowego wydania "Frida – The DVD".

Frida bardzo się zaangażowała w promocję swojej nowej płyty. Skutkiem tego było bardzo dobre powodzenie na listach i świetna sprzedaż. Sam singiel z tytułową piosenką dotarł do 13 miejsca amerykańskich list przebojów, a w Europie niemal w każdym kraju plasował się co najmniej w pierwszej dwudziestce zestawień. Choć kolejne single, na które wybrano "To Turn The Stone" i "Here We'll Stay", nie radziły już sobie na listach przebojów, sam album sprzedał się w liczbie ponad półtora miliona kopii. Mało znaną ciekawostką jest fakt, że istnieje również trzecia wersja piosenki "Here We'll Stay", która pojawiła się na kasecie magnetofonowej oraz omyłkowo na niektórych tłoczeniach wersji CD z 2005 roku. Od ogólnie znanej, odróżnia się spogłosowanym wokalem i kosmetycznymi zmianami w refrenach. Wersja ta od czasu do czasu pojawia się na bootlegach.

Lista utworów:

  1. Tell Me It's Over (Stephen Bishop)
  2. I See Red (Jim Rafferty)
  3. I Got Something (Tomas Ledin)
  4. Strangers (Jayne Bradbury, Dave Morris)
  5. To Turn The Stone (Pete Belotte, Giorgio Moroder)
  6. I Know There's Something Going On (Russ Ballard)
  7. Threnody (Per Gessle, Dorothy Parker)
  8. Baby Don't You Cry No More (Rod Argent)
  9. The Way You Do (Bryan Ferry)
  10. You Know What I Mean (Phil Collins)
  11. Here We'll Stay (duet z Philem Collinsem)(Tony Colton, Jean Roussel)

Utwory dodatkowe na reedycji z 2005 roku:

  1. I Know There's Something Going On (Single Edit)(Ballard)
  2. Here We'll Stay (Solo Version)(Colton, Roussel)