Band Photo

W pełni polska strona poświęcona w całości jednemu z największych zespołów w dziejach muzyki pop

THE ALBUM

SERWIS
Strona główna
Jak korzystać ze strony?
Mapa strony
ZESPÓŁ ABBA
Historia
Członkowie
Albumy
Single
Składanki
Wideografia
Teledyski
Bootlegi
Książki
Utwory nieopublikowane
Tytuły robocze
Teksty piosenek
Kalendarium
ABBA na listach przebojów
Najbardziej znane covery
Karaoke
TRASY KONCERTOWE
Wprowadzenie
Trasa 1970/1971
Trasa 1973
Trasa 1974/1975
Trasa 1975
"ABBA w Studio 2" 1976
Trasa 1977
"ABBA In Japan" 1978
Music For UNICEF 1979
Trasa 1979 i 1980
"Dick Cavett Meets ABBA" 1981
"RODZINA" ABBY
Współpracownicy
Artyści związani
PONADTO NA STRONIE
Artykuły
Poradnik dla fana
Muzyczne inspiracje
INFORMACJE / INFO
Prawa autorskie / Copyright
Wspomóż serwis / Donate
Kontakt / Contact
Linki / Links

whitePiąty album zespołu został wydany 12 grudnia 1977 roku przez Polar Music. Wyjątkowo wyczerpujące sesje nagraniowe, przerywane pracami nad filmem "ABBA: The Movie", przyniosły zaledwie dziewięć piosenek. Każda z nich była pod wieloma względami bardzo dojrzała, co sprawia, że "The Album" bardzo różni się od wszystkich wcześniejszych dokonań zespołu.

Po sukcesie piosenki "Money, Money, Money", Björn i Benny pierwszy raz wpadli na pomysł napisania musicalu. W rezultacie powstały cztery kompozycje utrzymane w nieco poważniejszym tonie, a poruszające temat młodej dziewczyny o złotych włosach, która wyjeżdża ze swojego rodzinnego miasteczka, aby zrobić wielką karierę. W tym samym czasie zespół przygotowywał się do swojego pierwszego światowego tournee, które miało objąć również Australię. Do listy utworów włączono wspomniane cztery kompozycje, tworzące mini-musical, zatytułowany "The Girl With The Golden Hair" (trwający w sumie około 25 minut). Początkowo jednak nieco bardziej wyrafinowany kompozycyjnie spektakl, na który składały się piosenki, których nikt jeszcze nie znał, cieszył się raczej umiarkowanym zainteresowaniem publiczności. Mimo to po powrocie z tournee, w czasie którego kręcono również film "ABBA: The Movie", zadecydowano o zarejestrowaniu nowych utworów i włączeniu ich do nowej dużej płyty. Ostatecznie na "The Album" trafiły jedynie trzy z czterech utworów, które pierwotnie wchodziły w skład mini-musicalu: "Thank You For The Music", "I Wonder (Departure)" i "I'm A Marionette". Rozważano także zarejestrowanie kompozycji "Get On The Carousel", jednak ostatecznie Björn i Benny uznali, że utwór ten jest zbyt słaby aby nadal nad nim pracować. Tym samym najprawdopodobniej nie istnieje on w wersji studyjnej.

Zmianom w warstwie muzycznej nowej płyty towarzyszyły również zmiany w warstwie tekstowej – ABBA przestała śpiewać tylko i wyłącznie o miłości, za to w wielu piosenkach pojawiają się motywy wolności człowieka i artysty, a w piosence "One Man, One Woman" pierwszy raz motyw miłości nieszczęśliwej w wykonaniu Fridy (dotychczas w osoby nieszczęśliwe i samotne z doskonałym skutkiem wcielała się Agnetha).

Album zawierał również dwa wielkie przeboje: "Take A Chance On Me", które niemal powtórzyło sukces "Dancing Queen" na listach przebojów (trzecie miejsce list amerykańskich) oraz "The Name Of The Game", w którym wyraźnie można usłyszeć inspirację muzyką Steviego Wondera. Björn i Benny przyznali później, że pisząc utwory na "The Album" inspirowali się głównie utworami kalifornijskich wykonawców. Co ciekawe, do grona wielkich przebojów zespołu zalicza się również "Thank You For The Music" (które zyskało przydomek pożegnalnej piosenki ABBY, mimo iż nagrano je blisko pięć lat przed rozpadem grupy). Jest to o tyle interesujące, że w swoim czasie kompozycja ta nie zyskała większego rozgłosu i nawet na singlu umieszczono ją tylko na stronie B (choć nakręcono do niej teledysk). Była to również jedna z tych kompozycji, nad którymi pracowano zdecydowanie najciężej - odrzucono ostatecznie pierwotną, musicalową wersję (znaną jako "Doris Day Version") i całość opracowano od nowa. Sporym zaskoczeniem była też otwierająca album, wyraźnie progresywna piosenka "Eagle", która zdaniem wielu doskonale pasowałaby do niejednego albumu stricte rockowego. Kompozycja ta przeszła do historii jako najdłuższa, jaką ABBA kiedykolwiek nagrała – trwa aż 5 minut i 51/52 sekundy (zależnie od wydania). Ponadto na singlach, w zależności od rynku, ukazały się dwie krótsze wersje tej piosenki - jedną z nich wznowiono później na CD (na składance "ABBA International", wydaniu Deluxe "The Album" oraz w boxsecie "The Singles").

"The Album" po raz pierwszy został wydany na CD w roku 1984 w Japonii. Album kilkukrotnie wydano z cyfrowo odnowionym dźwiękiem – w latach 1997, 2001, 2005 (box "The Complete Studio Recordings"), 2007 (jako "Deluxe Edition") i w 2008 (box "The Albums").

blueBardzo ciekawa jest też kwestia okładki płyty. Oficjalną wersją jest biały wariant z czarnym logo i kolorowymi twarzami członków grupy. Jednak w Wielkiej Brytanii wytwórnia Epic Records zdecydowała się zmienić oryginalną okładkę i w rezultacie wydanie brytyjskie ma rozkładaną okładkę w kolorze niebieskim, przechodzącym w biały. Wnętrze, w którym wydrukowano także teksty utworów, przypomina kopertę listu lotniczego, z fotografią zespołu i znaczkiem pocztowym. Zmian dokonano również w tylnej części, poprzez dodanie małego zdjęcia zespołu (które w wydaniu Polar znajdowało się na wewnętrznej kopercie od płyty razem z tekstami piosenek) i oznaczeniem utworów, które można usłyszeć w "ABBA: The Movie". Szata graficzna wewnętrznej części okładki jest bardzo podobna do tej z wydanej w 1980 roku płyty "Gracias Por La Música". Był to pierwszy raz, kiedy Epic zdecydował się całkowicie zmienić okładkę w stosunku do wydania szwedzkiego. Motywy działania brytyjskiej wytwórni nie są do końca jasne, ale bardzo prawdopodobnym jest, że chciano w ten sposób zrekompensować zespołowi nie najlepszy okres tuż po wygraniu Konkursu Eurowizji, kiedy to Epic nie wydawał się szczególnie zainteresowany współpracą z ABBĄ. Innym powodem mogła być chęć uatrakcyjnienia pierwotnego zamysłu Runego Söderqvista, jako że (nie licząc późniejszego albumu "Live") jest on chyba najmniej udaną koncepcją spośród tych, które trafiły na okładki płyt grupy. Brytyjska wersja okładki została wydrukowana dla płyty CD tylko raz z przeznaczeniem dla japońskiej limitowanej reedycji, wydanej przez tamtejszy oddział Universal Music Group w 2004 roku. Również wznowiona na winylu edycja albumu z 2008 roku (okładka poniżej) wykorzystywała brytyjską wersję okładki (na potrzeby tego wydania nieco zmieniono kolorystykę całości - zamiast czystej, niebieskiej barwy, wykorzystano odcień bliższy turkusowemu/morskiemu).

blue2Lista utworów:

  1. Eagle
  2. Take A Chance On Me
  3. One Man, One Woman
  4. The Name Of The Game (Benny Andersson, Stig Anderson, Björn Ulvaeus)
  5. Move On (Benny Andersson, Stig Anderson, Björn Ulvaeus)
  6. Hole In Your Soul
  7. Thank You For The Music
  8. I Wonder (Departure) (Benny Andersson, Stig Anderson, Björn Ulvaeus)
  9. I'm A Marionette

Dodatkowe utwory na reedycji z 2001 roku:

  1. Thank You For The Music (Doris Day Version)

Dodatkowe utwory na reedycji z 2005 roku ("The Complete Studio Recordings"):

  1. Al Andar (Benny Andersson, Stig Anderson, Björn Ulvaeus, Buddy McCluskey, Mary McCluskey)
  2. Gracias Por La Música (Benny Andersson, Björn Ulvaeus, Buddy McCluskey, Mary McCluskey)

Wszystkie utwory napisali Benny Andersson i Björn Ulvaeus, chyba że podano inaczej.

Single:

  1. The Name Of The Game/I Wonder (live) (Październik 1977)
  2. Take A Chance On Me/I'm A Marionette (Styczeń 1978)
  3. One Man, One Woman/Eagle (wersja skrócona) (1978) (tylko Tajwan)
  4. Eagle (wersja skrócona)/Thank You For The Music (Maj 1978)
  5. Thank You For The Music/Eagle (wersja skrócona) (1978) (Chile)
  6. Move On/Mamma Mia (1978) (Chile)

Personel:

  • Benny Andersson – instrumenty klawiszowe, wokal, chórki
  • Agnetha Fältskog – wokal, chórki
  • Anni-Frid Lyngstad – wokal, chórki
  • Björn Ulvaeus – gitara akustyczna, gitara elektryczna, wokal, chórki

Dodatkowi muzycy:

  • Ola Brunkert – perkusja
  • Lars O. Carlsson – flet, saksofon
  • Malando Gassama – perkusja
  • Rutger Gunnarsson – gitara basowa
  • Roger Palm – perkusja
  • Janne Schaffer – gitara prowadząca
  • Lasse Wellander – gitara prowadząca

Produkcja:

  • Benny Andersson, Björn Ulvaeus – produkcja, aranżacja
  • Michael B. Tretow – inżynier dźwięku
  • Rutger Gunnarsson – aranżacja instrumentów smyczkowych
  • Rune Söderqvist – projekt albumu
  • Barry Levine – fotografie
  • Björn Andersson, Rune Söderqvist – ilustracje
  • Jon Astley, Tim Young, Michael B. Tretow – remastering dla reedycji 1997
  • Jon Astley, Michael B. Tretow – remastering dla reedycji 2001
  • Henrik Jonsson – remastering dla "The Complete Studio Recordings"

19972001Deluxe
Reedycja CD, 1997Reedycja CD, 2001Edycja Deluxe, 2007