Band Photo

W pełni polska strona poświęcona w całości jednemu z największych zespołów w dziejach muzyki pop

MICHAEL B. TRETOW

SERWIS
Strona główna
Jak korzystać ze strony?
Mapa strony
ZESPÓŁ ABBA
Historia
Członkowie
Albumy
Single
Składanki
Wideografia
Teledyski
Bootlegi
Książki
Utwory nieopublikowane
Tytuły robocze
Teksty piosenek
Kalendarium
ABBA na listach przebojów
Najbardziej znane covery
Karaoke
TRASY KONCERTOWE
Wprowadzenie
Trasa 1970/1971
Trasa 1973
Trasa 1974/1975
Trasa 1975
"ABBA w Studio 2" 1976
Trasa 1977
"ABBA In Japan" 1978
Music For UNICEF 1979
Trasa 1979 i 1980
"Dick Cavett Meets ABBA" 1981
"RODZINA" ABBY
Współpracownicy
Artyści związani
PONADTO NA STRONIE
Artykuły
Poradnik dla fana
Muzyczne inspiracje
INFORMACJE / INFO
Prawa autorskie / Copyright
Wspomóż serwis / Donate
Kontakt / Contact
Linki / Links

TretowMichael B. Tretow (właściwie Bo Michael Tretow) urodził się w Norrköping w roku 1944. Już jako młody chłopak eksperymentował ze sprzętem nagrywającym w swoim pokoju. Nagrał wtedy kilka własnych kompozycji, w których nie tylko śpiewał, ale też grał na wszystkich instrumentach.

Nagrania demo przyniosły mu kontrakt nagraniowy, ale, co było dla niego ważniejsze, mógł zatrudnić się jako dźwiękowiec w Metronome Studio w Sztokholmie. W 1970 roku zaczął współpracować z Björnem i Bennym. Michael miał wyjątkową cierpliwość do przesiadywania godzinami nad nagraniem, by wydobyć z niego oczekiwane brzmienie. Była to metoda pracy, która idealnie pasowała do stylu Björna i Benny'ego.

W latach aktywności zespołu Michael był nieocenionym źródłem inspiracji dla grupy. Współpraca z nim gwarantowała najwyższej jakości brzmienie nagrań, a dodatkiem do tego były muzyczne eksperymenty, pozwalające znaleźć kolejne wymiary dla wielu utworów. Jako utalentowany dźwiękowiec, sam również nagrywał własne kompozycje. Jego najbardziej znaną solową płytą jest "Let's Boogie" z 1976 roku, w nagraniu której wzięli udział wszyscy członkowie ABBY. Michael sam skomponował i zaśpiewał wszystkie utwory na niej zawarte.

BoogieW roku 1980 kiedy ABBA nagrywała album "Gracias Por La Música", Michael nie tylko zajął się realizacją nagranych na nim piosenek, ale też zadbał o ich niepowtarzalne brzmienie. W rezultacie hiszpańskie wersje największych przebojów grupy różnią się od dobrze wszystkim znanych utworów również instrumentacją - tam, gdzie Michael uznał za słuszne, nieco wyciszył perkusję, gdzie indziej dodał wspaniałe partie smyczkowe albo wysunął z tła niektóre instrumenty. Było to możliwe dzięki temu, że Björn i Benny nie zaangażowali się w tworzenie płyty - obaj przebywali wtedy poza granicami Szwecji.

Po rozpadzie ABBY Michael stworzył kilka szwedzkich przebojów, a potem skupił się na pisaniu muzyki do filmów i reklam. W latach dziewięćdziesiątych ponownie zajął się nagraniami grupy, z którą odniósł największy sukces, wspaniale odrestaurowując cały katalog nagrań zespołu.