Band Photo

W pełni polska strona poświęcona w całości jednemu z największych zespołów w dziejach muzyki pop

VOULEZ-VOUS

SERWIS
Strona główna
Jak korzystać ze strony?
Mapa strony
ZESPÓŁ ABBA
Historia
Członkowie
Albumy
Single
Składanki
Wideografia
Teledyski
Bootlegi
Książki
Utwory nieopublikowane
Tytuły robocze
Teksty piosenek
Kalendarium
ABBA na listach przebojów
Najbardziej znane covery
Karaoke
TRASY KONCERTOWE
Wprowadzenie
Trasa 1970/1971
Trasa 1973
Trasa 1974/1975
Trasa 1975
"ABBA w Studio 2" 1976
Trasa 1977
"ABBA In Japan" 1978
Music For UNICEF 1979
Trasa 1979 i 1980
"Dick Cavett Meets ABBA" 1981
"RODZINA" ABBY
Współpracownicy
Artyści związani
PONADTO NA STRONIE
Artykuły
Poradnik dla fana
Muzyczne inspiracje
INFORMACJE / INFO
Prawa autorskie / Copyright
Wspomóż serwis / Donate
Kontakt / Contact
Linki / Links

Voulez-Vous"Voulez-Vous" (z języka francuskiego "Czy chcesz") był szóstym i długo oczekiwanym albumem ABBY. Po pełnych sukcesów latach 1976 i 1977 (albumy "Arrival" i "The Album" oraz film "The Movie") zespół postanowił zrobić sobie zasłużoną przerwę. Jedynym ruchem artystycznym ABBY w roku 1978 było nagranie nowego singla "Summer Night City" w nowo wyposażonym studiu Polar Music. Utwór całkowicie różnił się od wszystkiego co ABBA nagrywała do tej pory, głównie dzięki zmianie brzmienia, które stało się bardzo dyskotekowe – nic więc dziwnego, że piosenka nie zachwyciła większości fanów, a nie lubiła jej nawet Agnetha. Pierwotnie piosenka miała zamykać nową dużą płytę, ostatecznie jednak została wydana tylko na singlu (razem z nową wersją "Medley: Pick A Bale Of Cotton/On Top Of Old Smokey/Midnight Special" z 1975 roku).

Duża płyta ukazała się w sklepach 23 czerwca 1979 roku. Był to pierwszy i jedyny album grupy, który zawierał utwory w części nagrane poza Szwecją – dokładnie w Miami w Compass Point Studio, gdzie panowie szybko nagrali podkład instrumentalny do tytułowej piosenki. Zresztą w Nassau powstała zdecydowana większość materiału nagranego na potrzeby dużej płyty. Zmiana brzmienia zapoczątkowana przez "Summer Night City" wpłynęła znacząco na kształt pozostałych piosenek, które wypełniły nowy album. W roku 1979 na świecie trwała gorączka muzyki disco, nic zatem dziwnego, że również ABBA postanowiła dostosować się do wymagań słuchaczy, choć nie było to dostosowanie się w pełni - wykorzystano jedynie pewne elementy stylu disco, całość nowych kompozycji nadal była zdecydowanie bliższa typowej stylistyce pop. Skompletowanie wszystkich utworów tym razem okazało się zadaniem niezwykle trudnym – Björn i Benny po raz pierwszy nie mieli weny twórczej. Choć może to wydać się niezrozumiałe, po części za problem ten odpowiedzialne było nowe studio (dotąd wszystkie albumy nagrywano w kilku różnych miejscach, w tym przede wszystkim w Glen Studio). Mimo iż najnowocześniejsze na świecie, będąc wyłączną własnością zespołu, pozwalało na pracowanie nad utworami bez stale dotąd obecnego poczucia uciekającego czasu i cyzelowanie ich właściwie w nieskończoność. Skutkiem tego jest co najmniej kilka piosenek nieukończonych, które we fragmentach można usłyszeć w "ABBA Undeleted", a nawet kilka całkowicie już gotowych nagrań, które po prostu odrzucono, bo w ten czy inny sposób nie spełniały one rygorystycznych norm Björna i Benny'ego (by wymienić choćby "Just A Notion", "Dream World", czy umieszczone jedynie na singlu "Lovelight"). Zresztą nie tylko brak weny twórczej, ale również rozstanie Agnethy i Björna sprawiało, że atmosfera w zespole stała się napięta. ABBA po raz pierwszy przechodziła poważny kryzys.

Na szczęście problemy osobiste nie odbiły się w sposób znaczący na muzyce zespołu, choć wnikliwi słuchacze z pewnością wychwycą subtelne różnice w porównaniu z poprzednimi dziełami grupy, i to nie tylko w warstwie tekstowej (od "Voulez-Vous" właśnie Stig Anderson przestał wspomagać ABBĘ jako twórca tekstów, poświęcając się już wyłącznie roli menadżera). Album otwiera wykonane przez Agnethę "As Good As New", udana kompozycja z dość bogatą aranżacją, choć przyznać trzeba, że gdyby zaaranżowano utwór w stylu podobnym do tego znanego z albumów "Arrival" czy "The Album", prawdopodobnie brzmiałby on dużo lepiej. Kompozycja całkiem dobrze sprawdzała się podczas koncertów zespołu, czasem jednak sprawiając drobne problemy, co wyraźnie można usłyszeć na jedynym dotąd oficjalnie upublicznionym koncercie z 1979 roku ("Live At Wembley Arena"). O wiele lepszymi utworami w stylu starej ABBY są "Voulez-Vous" i spokojna ballada "I Have A Dream" – piosenka, w której możemy usłyszeć Fridę śpiewającą głównym głosem i dziecięcy chór – nowość jeśli chodzi o ABBĘ.

Mimo iż nikt z zespołu nie darzył "Angeleyes" szczególną sympatią, tę skądinąd całkiem udaną kompozycję wydano wraz z "Voulez-Vous" (na nominalnej stronie A) na trzecim singlu promującym album. W przeciwieństwie jednak do tytułowego utworu, który stał się jednym z największych przebojów, "Angeleyes" (czasem zapisywane również prawidłowo, jako "Angel Eyes") nie udało się zdobyć szerszego uznania wśród słuchaczy, choć pojawiła się później na "Greatest Hits Vol.2" i wydanej już w latach 90-tych "More ABBA Gold".

Jeszcze jednym singlem, który wykrojono z nowej płyty był "Does Your Mother Know". Piosenka ta pozostaje jedną z ostatnich w dorobku ABBY, w których możemy usłyszeć Björna jako głównego wokalistę. Choć sam Björn przyznał później, że popełnił błąd, przejmując główny wokal w tej piosence, to jednak utwór zyskał sporą popularność i pozostaje jednym z największych przebojów ABBY.

Największą ozdobą płyty pozostają dwie kolejne kompozycje – spokojna ballada "Chiquitita" (wydana na singlu z "Lovelight"), z której dochód przeznaczono na rzecz fundacji charytatywnych, zajmujących się dziećmi (notabene był to największy sukces spośród wszystkich singli towarzyszących "Voulez-Vous"), oraz aranżacyjnie nieco musicalowa "If It Wasn't For The Nights", w której ABBA skondensowała całe typowe brzmienie końca lat siedemdziesiątych. "If It Wasn't For The Nights" początkowo planowany był przez zespół na pierwszego singla promującego album i to tłumaczy jego szeroką promocję (w tym również w nieco innej aranżacji) podczas krótkiej wizyty ABBY w Japonii w roku 1978. Ostatecznie jednak całkowicie zrezygnowano z wydania tej piosenki na małej płycie, choć umieszczono ją potem na stronie B japońskiego singla "Super Trouper" (niestety brak większego sukcesu na tamtejszych listach przebojów).

Jako ciekawostkę należy dodać, że kolejnym wielkim przebojem, który powstał krótko po zakończeniu sesji do albumu, była piosenka "Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight)", którą wydano na singlu (w skróconej wersji) razem z piosenką "The King Has Lost His Crown". Oryginalna, pełna wersja tej kompozycji otwierała wydany również w 1979 roku składankowy album "Greatest Hits Vol.2". Podczas pierwszych sesji do albumu "Voulez-Vous" zespół, wraz ze Stigiem i Michaelem B. Tretowem, nagrał też wyraźnie zabarwioną folkiem piosenkę "Sång Till Görel", która powstała jako prezent urodzinowy dla vice prezes Polar Music, Görel Hanser (obchodzącej wówczas 30. urodziny). Utwór wydano na promocyjnym singlu, którego cały nakład trafił potem do rąk solenizantki i wybranych gości zaproszonych na przyjęcie.

Album "Voulez-Vous" w pierwszym tygodniu od wydania sprzedał się w liczbie ponad 400,000 egzemplarzy. Album zdobył pierwsze miejsce na listach przebojów w Wielkiej Brytanii, jednak żaden z towarzyszących mu singli nie zdołał powtórzyć tego sukcesu - najbliższa temu była "Chiquitita", która ostatecznie przegrała rywalizację z piosenką "Heart Of Glass" amerykańskiej grupy Blondie.

Pierwsze wydanie CD ujrzało światło dzienne już w 1984 roku. Pierwsza cyfrowo odświeżona i poszerzona reedycja pojawiła się w roku 1997, potem kolejno w 2001, 2005 (boxset "The Complete Studio Recordings"), 2008 (boxset "The Albums", tym razem bez nagrań dodatkowych) i jeszcze raz w 2010 jako "Deluxe Edition".

Lista utworów:

  1. As Good As New
  2. Voulez-Vous
  3. I Have A Dream
  4. Angeleyes
  5. The King Has Lost His Crown
  6. Does Your Mother Know
  7. If It Wasn't For The Nights
  8. Chiquitita
  9. Lovers (Live A Little Longer)
  10. Kisses Of Fire

Dodatkowe utwory na reedycji z 1997 roku:

  1. Summer Night City
  2. Lovelight (wersja skrócona)

Dodatkowe utwory na reedycji z 2001 roku:

  1. Summer Night City
  2. Lovelight (pełna wersja)
  3. Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight)

Dodatkowe utwory na reedycji z 2005 roku (The Complete Studio Recordings):

  1. Summer Night City
  2. Lovelight (pełna wersja)
  3. Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight)
  4. Estoy Soñando (hiszpańska wersja "I Have A Dream")(Benny Andersson, Björn Ulvaeus, Buddy McCluskey, Mary McCluskey)
  5. Chiquitita (wersja hiszpańska)(Benny Andersson, Björn Ulvaeus, Buddy McCluskey, Mary McCluskey)
  6. Dame! Dame! Dame! (hiszpańska wersja "Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight)")(Benny Andersson, Björn Ulvaeus, Buddy McCluskey, Mary McCluskey)

Wszystkie utwory napisali Benny Andersson i Björn Ulvaeus, chyba że podano inaczej.

Single:

  1. Chiquitita/Lovelight (Styczeń 1979)
  2. Does Your Mother Know/Kisses Of Fire (Kwiecień 1979)
  3. Voulez-Vous (wersja skrócona)/Angel Eyes (Lipiec 1979)
  4. As Good As New/I Have a Dream (tylko Francja) (1979)
  5. Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight)/The King Has Lost His Crown (Październik 1979)
  6. I Have A Dream/Take A Chance On Me (live) (Grudzień 1979)

Personel:

  • Benny Andersson – syntezator, instrumenty klawiszowe, wokal
  • Agnetha Fältskog – wokal
  • Anni-Frid Lyngstad – wokal
  • Björn Ulvaeus – banjo, gitary, wokal

Dodatkowi muzycy:

  • Rolf Alex – perkusja
  • Ola Brunkert – perkusja
  • Lars Carlsson – trąbka
  • Anders Eljas – trąbka
  • Joe Galdo – perkusja
  • Malando Gassama – perkusja
  • Rutger Gunnarsson – gitara basowa
  • Paul Harris – pianino
  • Janne Kling – wind
  • Nils Landgren – trąbka
  • Ish Ledesma – gitara
  • Roger Palm – perkusja
  • Halldor Palsson – saksofon tenorowy
  • Arnold Paseiro – gitara basowa
  • Jan Risberg – obój
  • Janne Schaffer – gitara, sitar
  • Johan Stengĺrd – saksofon tenorowy
  • Åke Sundqvist – perkusja
  • George Terry – gitara
  • Mike Watson – gitara basowa
  • Lasse Wellander – gitara
  • Kajtek Wojciechowski – saksofon tenorowy

Produkcja:

  • Benny Andersson, Björn Ulvaeus - produkcja
  • Michael B. Tretow – inżynier dźwięku
  • Benny Andersson, Björn Ulvaeus, Anders Eljas, Rutger Gunnarsson - aranżacja
  • Rune Söderqvist – projekt albumu
  • Ola Lager - fotografia
  • Jon Astley, Tim Young, Michael B. Tretow - remastering dla reedycji 1997
  • Jon Astley, Michael B. Tretow - remastering dla reedycji 2001
  • Henrik Jonsson - remastering dla "The Complete Studio Recordings"

19972001Deluxe
Reedycja CD, 1997Reedycja CD, 2001Edycja Deluxe, 2010