Band Photo

W pełni polska strona poświęcona w całości jednemu z największych zespołów w dziejach muzyki pop

TOMAS LEDIN - BIOGRAFIA

SERWIS
Strona główna
Jak korzystać ze strony?
Mapa strony
ZESPÓŁ ABBA
Historia
Członkowie
Albumy
Single
Składanki
Wideografia
Teledyski
Bootlegi
Książki
Utwory nieopublikowane
Tytuły robocze
Teksty piosenek
Kalendarium
ABBA na listach przebojów
Najbardziej znane covery
Karaoke
TRASY KONCERTOWE
Wprowadzenie
Trasa 1970/1971
Trasa 1973
Trasa 1974/1975
Trasa 1975
"ABBA w Studio 2" 1976
Trasa 1977
"ABBA In Japan" 1978
Music For UNICEF 1979
Trasa 1979 i 1980
"Dick Cavett Meets ABBA" 1981
"RODZINA" ABBY
Współpracownicy
Artyści związani
PONADTO NA STRONIE
Artykuły
Poradnik dla fana
Muzyczne inspiracje
INFORMACJE / INFO
Prawa autorskie / Copyright
Wspomóż serwis / Donate
Kontakt / Contact
Linki / Links


Tomas LedinTomas Folke Jonas Ledin urodził się 25 lutego 1952 roku w Rätan, ale dorastał w Sandviken. Jest szwedzkim piosenkarzem, kompozytorem, gitarzystą i producentem.

Swoją karierę muzyczną rozpoczął w 1972 roku wydaniem singla "Då ska jag spela", który stał się jego pierwszym większym przebojem. Jego kolejnymi sukcesami były utwory: "Blå, blå känslor" (nagrany ponownie również przez Björna Skifsa), "Knivhuggarrock", "Festen har börjat" i "I natt är jag din". Od początku lat siedemdziesiątych był zafascynowany kulturą hipisowską i otwarcie protestował przeciwko wojnie wietnamskiej. Wziął również udział w musicalu "Gospell" w 1975 roku, a dwa lata później dawał już co najmniej 140 koncertów w szwedzkich folkparkach.

Przełomem okazał się dla niego rok 1979, kiedy Benny Andersson zaproponował mu sesję nagraniową dla Polar Music. Tomas dołączył do ABBY jako chórzysta na czas trwania ostatniego wielkiego tournee zespołu na przełomie 1979 i 1980 roku. Zespół dał mu też możliwość przedstawienia własnej kompozycji, "Not Bad At All", którą wykonywał zawsze mniej więcej w połowie koncertu. Tomas pojawia się też na koncercie wydanym na DVD pod tytułem "ABBA In Concert" a także w teledysku do piosenki "Super Trouper".

W tym samym 1980 roku wziął udział w szwedzkich eliminacjach do Konkursu Eurowizji z piosenką "Just nu!" i wygrał je, odnosząc z utworem ogromny sukces nie tylko w Skandynawii, ale również w Grecji i Portugalii (tam wydano go na singlu w angielskiej wersji, pod tytułem "Right Now!"). Międzynarodowej edycji konkursu nie udało mu się jednak wygrać.

Tomas Ledin
Singiel "Never Again" Tomasa i Agnethy, 1982

W 1982 roku razem z Agnethą Fältskog nagrał utwór "Never Again", którym podbił Europę, a nawet tak odległe kraje jak Chile (tam wydano utwór w wersji hiszpańskiej, pod tytułem "Ya nunca más"). Na solowy album artystki, wydany rok później, trafiła również jego kompozycja, "Take Good Care Of Your Children". Nieco wcześniej Anni-Frid Lyngstad nagrała i wydała na swoim albumie inną jego kompozycję, "I Got Something".

Inną piosenką Tomasa, która odniosła w tamtym czasie ogromny sukces, była "Sommaren är kort", u nas bardziej znana pod swym angielskim tytułem "Taken By Surprise". Początkowo Tomas napisał utwór z przeznaczeniem na gitarę i nagrał go jako demo jeszcze w 1981 roku. Potem jednak odłożył go na przysłowiową półkę, niemal zupełnie o nim zapominając. Dopiero w 1982 roku podczas nagrywania albumu "Gränslös" ktoś w Polar przypomniał sobie o tej piosence, ale okazało się, że nagrane wcześniej demo po prostu gdzieś przepadło i nikt nie był w stanie go odnaleźć - podobno producent albumu, Lennart Östlund, poświęcił na odszukanie taśmy dobrych kilka dni. Utwór trzeba było nagrać zupełnie od nowa. Wówczas Tomas wpadł na pomysł, by nieco urozmaicić piosenkę, dodając do niej między innymi subtelne syntezatorowe tło i trochę gitary elektrycznej. Mimo iż piosenka po nagraniu brzmiała bardzo dobrze, sam Tomas nie widział w niej niczego szczególnego, a nawet podchodził do niej po prostu jak do zwykłej zapchajdziury, którą to upycha się gdzieś bliżej końca albumu albo na stronie B singla. Zupełnie inne zdanie na temat piosenki miał Stig Anderson, któremu Tomas zagrał kilka nowych utworów podczas niezobowiązującej poobiedniej pogawędki. Jak wspomina Tomas, Stig po usłyszeniu "Sommaren är kort" powiedział: "Wielka szkoda, że nie napisali jej Björn i Benny, bo wtedy mogłaby być przebojem". Trudno powiedzieć jakie były rzeczywiste intencje Stiga, aczkolwiek biorąc pod uwagę jego szeroko znany cynizm, zapewne miała to być po prostu specyficzna pochwała dla jakości samej kompozycji. Głównie ze względu na nalegania córki Stiga, Marie (prywatnie żony Tomasa), piosenkę wydano na singlu. Tydzień później stała się jednym z największych przebojów Tomasa, czego nie omieszkał skomentować sam Björn Ulvaeus, określając ją mianem "cholernie dobrej". Piosenkę nagrano po angielsku i umieszczono na albumie "The Human Touch" (również 1982), a nawet przygotowano jej hiszpańską wersję ("Y me sortrendo"). Tym razem jednak nie udało się podbić reszty świata, ale w Szwecji utwór do dziś jest uznawany za jeden z największych klasyków Tomasa - nie tylko regularnie pojawia się na różnych składankach i w radiu, ale jest też jedną z piosenek bardzo chętnie śpiewanych między innymi przez dzieci i nauczycieli w szkołach.

Mimo ogromnego wkładu w promocję poza granicami Szwecji, w czym niemałą zasługę miał również zespół ABBA, Tomasowi nie udało się zdobyć aż takiej popularności, jak w Skandynawii, choć zauważono go jako artystę w USA i w RFN. Nie przekładało się to jednak na sukcesy na listach przebojów i na sprzedaż albumów. Zdecydował się co prawda na promocję wspomnianego już albumu "The Human Touch" w Niemczech i Holandii, ale nie była to zakrojona na szeroką skalę trasa koncertowa. Rok później razem z innymi artystami, wystąpił w Berlinie przed 60,000 publicznością. Ostatecznie, Tomas był rozczarowany tym, że Polar Music nie zdołała należycie go wypromować i odszedł z wytwórni.

W 1984 roku zdecydował się tymczasowo zawiesić swoją karierę i poświęcić się pracy producenta w Record Station, której właścicielką była Marie Ledin, jego żona i córka Stiga Andersona. Rok później Polar wydał jego ostatni album, "En Galen Kväll", na który złożyły się utwory zarejestrowane podczas koncertów latem 1984 roku. Po blisko trzyletniej przerwie Tomas znów zaczął komponować. W rezultacie w roku 1988 świat usłyszał album "Down On The Pleasure Avenue", na który trafiła prawdopodobnie najpiękniejsza piosenka Tomasa w ogóle - spokojna, odprężająca ballada "Another Summernight", wzbogacona o bardzo ciekawe partie sitaru. W nagraniu płyty wzięli udział Anders Glenmark i gitarzysta Janne Schaffer, a do jej promocji wybrano utwór "Crazy About You". Album niestety nie odniósł sukcesu, przechodząc bez większego rozgłosu nawet w samej Szwecji. Tomas był tym bardzo rozczarowany, nie poddał się jednak i komponował dalej, tym razem jednak już tylko w języku szwedzkim. W 1990 roku po wydaniu pierwszej składanki ze swoimi największymi przebojami i kolejnego albumu "Tillfälligheternas spel" udało mu się zyskać w Szwecji bardzo dużą popularność, którą cieszy się do dziś.

W roku 2000 jego nowa kompilacja, "Festen har börjat (samlingsalbum)" sprzedała się w liczbie ponad 260,000 kopii i stała się potrójną platynową płytą. W tym samym roku po raz pierwszy w swojej karierze zdobył złotą płytę w Finlandii. Dwa lata później wyruszył w dużą trasę koncertową po Szwecji i całej Skandynawii, dając 27 koncertów w Szwecji i 8 w innych krajach północnej Europy, które zgromadziły w sumie ponad ćwierć miliona widzów.

Warto wspomnieć, że Tomas cieszył się w latach 80. umiarkowaną popularnością również w Polsce. Sporym sukcesem na rodzimych listach przebojów była piosenka "Never Again", a w roku 1988 dwie kompozycje z albumu "Down On The Pleasure Avenue" - "Another Summernight" i "Red Lips" - pojawiły się nawet na ścieżce dźwiękowej komedii "Czarodziej z Harlemu" w reżyserii Pawła Karpińskiego.


ledin 1979ledin 1980ledin 1980
Reprezentacja Polar na Melodifestivalen 1979 - Tomas Ledin i Ted GärdestadEurowizja 1980, fragment pocztówkiEurowizja 1980, piosenka "Right Now"